Cererea pentru închirierea apartamentelor este foarte mare în orașele cu potențial din România. Capitala ocupă un loc fruntaș pentru că universitățile de prestigiu și oportunitățile aduc cât mai mulți oameni în calea proprietarilor. Dat fiind că în București se întâmplă și multe neplăceri când vine vorba de chirii, iată detalii despre contract. Cum și unde trebuie să îl înregistrezi?
Apartamente sau garsoniere găsești oriunde ai căuta, fie în blocuri vechi, fie în cele mai noi care aparțin de diferitele cartiere rezidențiale…numai bani să fie. Suma din buzunar și-o știe fiecare, iar zona în care ar dori să locuiască se stabilește după bunul plac, așa că iată detalii despre contract pe care trebuie să le știe atât un proprietar, cât și un chiriaș.
Chiar dacă obligativitatea de a înregistra contractul de închiriere la Agenția Națională de Administrație Fiscală (ANAF) nu mai există de anul trecut, există un avantaj pentru cel care dă în chirie atunci când își înregistrează contractul la Fisc. Conform Codului civil, contractul făcut numai între părți, dar înregistrat la Fisc este titlu executoriu pentru plata chirie, lucru care înseamnă că executarea silită se obține mai ușor.
Momentan, înregistrarea contractului de închiriere se poate face numai la ghișeul organului fiscal, nu și online, așa cum se arată în Ordinul ANAF nr 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de locaţiune, precum şi a modelului şi conţinutului formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locaţiune”, conform avocatnet.ro.
Trebuie depusă ”Cererea de înregistrare a contractelor de locațiune” și o copie a contractului de închiriere. Copia contractului trebuie să fie în concordanță cu originalul. De menționat este că această concordanță se efectuează de către locatar, prin mențiunea ”conform cu originalul”, la care însoțește și semnătura sa. Cererea se completează în două exemplare, unul dintre ele rămânând la ANAF, celălalt la locatar. Ai modelul aici.