03 sept. 2021 | 19:34

Cele mai dificile locuri de muncă din România. Dacă treci peste riscuri te așteaptă o pensie consistentă

Social
Cele mai dificile locuri de muncă din România. Dacă treci peste riscuri te așteaptă o pensie consistentă
Cele mai dificile locuri de muncă din România

Care sunt cele mai dificile locuri de muncă din România. Ele implică și riscuri, însă dacă le depășești, cel mai probabil te poți aștepta la o bătrânețe liniștită, din punct de vedere al pensiei.

Cele mai dificile locuri de muncă din România

Astfel, lucrătorii din combinatele petrochimice, mineri, polițisti de intervenții, militarii fac parte din categoria celor care practică o muncă dificilă și riscantă. Un top făcut al celor mai riscante meserii din România, realizat în urmă cu doi ani, a inclus categorii și precum muncitorii în construcții, pompieri, șoferi de tir și alpiniști utilitari.

În aceste domenii riscurile de producere a accidentelor, stresului și presiunii constante asupra angajatului sunt mari. Însă multe dintre aceste locuri de muncă vin la pachet și cu sporuri pentru stres și pericole, cu ajutor de handicap în cazul producerii unui accident, dar și cu alte beneficii care ar încerca să mai compenseze din riscurile la care sunt supuși angajații în fiecare zi.

În cazul pompierilor, spre exemplu, ei, clar, fac parte din categoriile expuse la risc, iar asta nu doar din cauza incendiilor pe care trebuie să le stingă în fiecare zi, dar și a gazelor periculoase eliberate în incendii. În plus, nivelul de stres este unul foarte ridicat, deoarece orice pompier este obligat să ia decizii rapide și corecte în condiții extreme. Însă dacă trec peste riscuri, ar putea beneficia și de o pensie frumușică.

Polițiștii, jandarmii și pompierii ISU fac parte din MAI, iar pe lângă pensia de contributivitate, mai primesc și pensii de serviciu. Au dreptul la pensie de serviciu pentru limită de vârstă profesioniştii din MAI care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:

  • au împlinit vârsta standard de pensionare pentru limită de vârstă.
  • au vechime efectivă de cel puţin 25 de ani, din care cel puţin 15 ani reprezintă vechimea în serviciu.

De asemenea, pensiile din MAI sunt reglementate prin:

  • Legea nr. 223 din 2015 privind pensiile militare de stat, modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57 din 2015;
  • Ordinul nr. 31 din 12 februarie 2016 pentru aprobarea procedurilor de recalculare şi de actualizare a pensiilor militare de stat;
  • Hotărârea nr. 146 din 10 martie 2016 privind aprobarea Normelor pentru aplicarea prevederilor art. 121 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat.
  • OUG nr. 59 din 2017.

De precizat este că pensiile speciale ale poliţiştilor, jandarmilor, pompierilor ISU, dar şi ale celorlalţi profesionişti din cadrul Ministerului de Interne au costat bugetul de stat 2,85 de miliarde de lei în anul 2017.

În 2017, în România erau 64.600 de beneficiari ai pensiilor speciale din MAI. Pensia medie a foştilor poliţişti, jandarmi şi pompieri era în 2018 circa 3.523 lei lunar.

Șoferii de TIR și minerii, meserii riscante, însă pensiile nu sunt prea mari

Și minerii au locuri de muncă riscante. Deoarece majoritatea minerilor din România încă mai lucrează în mine foarte vechi, riscurile sunt cchiar mari. Astfel, există riscul de surpare, dar și riscul ca echipamentele importante să nu mai funcționeze la 100% din capacitate. În plus, meseria de miner este adesea considerată extrem de periculoasă pentru sănătatea celor care lucrează sub pământ, din cauza calității aerului.

În ce privește pensia acestora, cei ce și-au desfășurat activitatea în locuri de muncă considerate ca având condiții speciale pot să beneficia, potrivit Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, de reducerea vârstelor standard de pensionare. Astfel, minerii sunt beneficiari ai măsurii de reducere a vârstei de pensionare.

Și șoferii de tir au o meserie riscantă. Drumurile extrem de lungi, prin țară sau afară, sunt, de cele mai multe ori în condiții dificile, mai ales în sezonul rece. Pe comunitate, se lucrează pe salariul pe țară plus diurnă, însă pensiile nu sunt grozave. Situația se schimbă însă, cel puțin în privința salariului, dacă aceștia obțin un contract de muncă în altă țară, pe 2.000 de euro lunar.

Este un motiv pentru care șoferii de TIR sunt obligați să conducă un număr maxim de ore, fără să îl depășească. Drumurile extrem de lungi, prin țară sau pe afară, în condiții de multe ori foarte dificile, mai ales în timpul sezonului rece sau prin zone riscante ale globului, îi expun unor pericole majore. Aceștia sunt răspunzători pentru siguranța celorlalți participanți la trafic, dar și pentru siguranța mărfurilor transportate în fiecare zi.

Parteneri