Cred ca majoritatea oamenilor, când se urcă într-o mașină, nu se gândesc neapărat care este cel mai sigur loc. Mai ales atunci când ai în față o mașină frumoasă și ești un pasionat al autoturismelor, siguranța este printre ultimele lucruri la care te gândești. Vrei doar să te bucuri de mașină. Totuși, ar trebui să ne gândim și la siguranță.
Dacă luăm în considerare mașinile moderne, sunt mult mai sigure față de cele vechi, desigur. Majoritatea sunt dotate cele mai avansate sisteme de siguranță pentru a evita orice impact, chiar și atunci când tu nu ești atent. Sistemele de siguranță sunt active dar și pasive, scaunele mașinilor de ultimă generație fiind foarte sigure.
De exemplu, toate automobilele de ultimă generație sunt dotate cu centuri pretensionate, airbaguri frontale, la genunchi, la nivelul capului, tetiere active, coloană de direcție retractabilă, sistem de frânare automat și multe altele. De asemenea, mai sunt dotate și cu sisteme ce funcționează mereu pentru a îți asigura siguranța. Sisteme precum ABS, ESP și multe altele.
La prima vedere, poate ai crede că scaunul șoferului este cel mai sigur loc din mașină, că ești cel mai protejat. Este poziționat oarecum în mijlocul mașinii. În față este motorul iar în spate este alt rând de scaune și portbagajul. Prin urmare, în cazul unui impact frontal sau din spate, scaunele din față, al șoferului și pasagerului, sunt cel mai izolate. De asemenea, scaunul pasagerului ale cele mai multe airbag-uri. Pasagerii din spate beneficiază de airbag-uri frontale, laterale. Există cazuri în care șoferul are airbag la picioare. Desigur, majoritatea mașinilor noi au aceste opțiuni.
Cu toate acestea, dacă ești șofer, sunt și anumite dezavantaje în cazul unui impact. Bordul, volanul și consola centrală sunt câteva. În cazul unui impact mai violent, corpul șoferului se poate lovi de aceste obiecte, rănindu-se destul de grav. Chiar dacă airbag-ul se va activa, capul șoferului poate ricoșa în bord sau portiera laterală. De asemenea, un accident îl poate bloca pe șofer deoarece picioarele sunt apăsate de către coloana de direcție.
Pentru pasagerul din dreapta șoferului, lucrurile sunt puțin mai diferite. Acesta are aceeași protecție ca și șoferul, doar că bordul este la o distanță mai mare. În cazul unui impact, nu există obiecte care îi poate bloca picioarele.
Majoritatea mașinilor nu sunt dotate decât cu airbag-uri laterale. Ele protejează pasagerii într-o oarecare măsură, însă doar în cazul unui impact lateral. Dacă vorbim despre un impact frontal, singura metodă de siguranță este centura de siguranță. Locul central din spate este cel mai periculos. Nu beneficiază deloc de protecția laterală oferită de airbag-uri.
Tipul de caroserie, sistemele de siguranță, greutatea și mărimea mașinii sunt alte aspecte ce pot influența siguranța mașinii. De asemenea, trebuie să fim conștienți că testele de impact sunt făcute la viteze mici, de până la 70 km/h. O mașină cu o greutate mai mare este mai sigură în cazul în care o altă mașină intră în ea. Dar, este mult mai periculoasă din punct de vedere al siguranței dacă se izbește într-un obiect static, datorită inerției mari. La mașinile mai mici, este invers. Până la urmă, viteza este cel mai important factor. Circulați cu grijă și adaptați-vă la condițiile de drum.