Te-ai întrebat vreodată ce se întâmplă cu fondul de rulment la vânzarea apartamentului? Proprietarii de apartamente trebuie să știe acest aspect foarte important. Legea este foarte clară în această privință.
Fondul de rulment este reglementat de Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor.
Fondul de rulment reprezintă o contribuție obligatorie la nivelul fiecărei asociații de proprietari.
”În scopul asigurării sumelor necesare pentru plăți curente, asociația de proprietari este obligată să stabilească cuantumul și cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment. Fondul de rulment se stabilește astfel încât să poată acoperi cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice”, scrie în lege.
Existența unui astfel de fond este foarte importantă, deoarece din acesta se acoperă costul facturilor furnizorilor de utilități și serviciilor. Fără un fond de rulment adecvat, asociația ar putea intra în incapacitate de plată sau ar fi nevoită să suporte penalități lunare considerabile.
În cazul în care există membri ai asociației cu datorii restante, fondul de rulment își propune să prevină situații de blocare până în momentul în care asociația finalizează procesul de recuperare a acestor datorii.
Din fondul de rulment sunt acoperite facturile emise pe numele asociației către furnizorii de utilități și servicii înainte de repartizarea acestora în lista de plată și recuperarea sumelor de la proprietari.
Vezi și: Locuințele pentru care românii vor plăti impozite mai mari. Ce li se pregătește proprietarilor
Prin urmare, factura este plătită în avans și ulterior recuperată în cadrul listelor de plată, care sunt întocmite după sau în apropierea scadenței facturilor lunare anterioare.
Potrivit acesteia, asociațiile de proprietari sunt obligate să stabilească cuantumul și cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment în vederea acoperirii cheltuielilor curente ale blocului.
Cuantumul se determină prin echivalare cu suma necesară pentru acoperirea cheltuielilor lunare înregistrate în anul anterior, majorată cu rata inflației.
Fondul de rulment se constituie prin plata anticipată a cotelor fiecărui proprietar și se reîntregește lunar prin plățile afișate pe lista de plată.
Proprietarii de apartamente pot să își ia înapoi banii de la fondul de rulment în momentul în care vând apartamentul.
Vezi și: Toți proprietarii de apartamente trebuie să afle. Ce taxe sunt nevoiți să plătească
Această oportunitate financiară, prevăzută de legislația în vigoare, oferă vânzătorilor posibilitatea de a recupera suma corespunzătoare fondului de rulment la momentul vânzării locuinței.
De asemenea, administratorul emite o chitanță nominală separată pentru încasarea fondului de rulment.
Toți proprietarii trebuie să știe că își pot recupera acești bani și ar trebui să întrebe administratorul ce trebuie să facă pentru a beneficia de restituire la momentul vânzării apartamentului.
Poți discuta cu administratorul sau cu asociația de proprietari pentru a afla ce trebuie să faci ca să îți recuperezi fondul de rulment.
Potrivit Legii 196/2018, fondul de rulment încasat se restituie la transmiterea dreptului de proprietate, constituind astfel o oportunitate financiară pentru vânzători.
Legea prevede că valoarea fondului de rulment se restituie la momentul vânzării, fiind înregistrată în tabelul administrației.
Vezi și: Românii care stau la bloc trebuie să afle noutatea. Au bani în plus de dat, s-a schimbat legea
Este important de menționat că această restituire se aplică doar sumelor înscrise în tabel la momentul vânzării, nu la totalitatea plăților efectuate de vânzător pe parcursul timpului.