Protestele angajaților STB din aceste zile au scos la iveală multe nereguli, dar și o lipsă de dialog între sindicate și reprezentații conducerii instituției. Sindicaliștii acuză lipsa unui dialog, pe fondul eșuării negocierilor pe marginea salariilor, care sunt mici, conform sindicatelor, și care ar fi trebuit majorate încă din 2021. Angajații STB au decis în această dimineață să facă o grevă spontană care a paralizat întreg sistemul de transport public din Capitală.
Protestele din aceste zile ale angajaților STB pare-se că sunt justificate, dacă e să luăm în calcul salariul pe care aceștia l-au încasat în anul care tocmai s-a încheiat. Conform primelor informații, și după ce s-au transferat contribuțiile angajatorilor la angajați, salariul net în mână al unui angajat STB a scăzut.
Reprezentanții sindicatelor spun că aceste sume nu au mai fost modificate de ceva vreme, deși conducerea STB ar fi promis anumite majorări salariale, încă de anul trecut. Ziua de astăzi a generat și mai multă tensiune, după ce o parte din angajații STB au decis să facă o grevă spontană care a paralizat întreg sistemul de transport public din Capitală.
Jurnalistul Vitalie Cojocari spune că, după ce a stat de vorbă atât cu reprezentanții sindicatelor, cât și cu reprezentanții conduceri STB, a aflat că salariul de încadrare al unui șofer, angajat STB, este de 4.135 de lei. Suma de 4.683 lei vine ca urmare a orelor lucrate timp de 14 zile consecutiv, la care se adaugă obligatoriu și 2 sâmbete plus 2 duminici lucrate, după cum apare și pe un fluturaș publicat de jurnalist pe pagina sa de Facebook (vezi galeria).
Angajații primesc salariu amintit anterior, sub forma de avans și lichidare, la care se adaugă anumite sporuri de noapte, de cel puțin 25%, sporurile pentru sărbătorile legale de 100%. Mai primesc și sporuri pentru orele suplimentare, procentul fiind între 100% și 150% din salariu, se mai adaugă vechimea în muncă, aici procentul fiind de cel mult 25%, prime de paște și de Crăciun, în valoare de 500 de lei, și prima de vacanță, în cuantumul a 80% din salariu, plus 1.850 de lei pentru șoferii în a căror familie se naște un copil și alte 3 zile în plus la concediul garantat prin lege.
Liderul sindicatului STB, Vasile Petrariu a justificat într-o conferință de presă decizia de a protesta în ultimele zile, vorbinde sismteul de salarizare din cadrul companiei municipale, spunând că angajații nu vor altceva decât negocieri corecte pe marginea Contracului Colectiv de Muncă și o creștere salarială de 10% la sumele existente.
„Salariul unui conducător de vehicul este în jur de 4.200 lei. El nu ia mai mult de 3.000-3.500 lei net. Cei care prestează serviciul pot spune dacă este un salariu pe măsură. Nu este vorba de o grevă. Sindicatul a început să gestioneze lucrurile de acum 2 luni, suntem în etapa în care cerem măsuri”, a spus Vasile Petrariu, liderul Sindicatului Transportatorilor din Bucureşti (STB)
Organizația pe care Vasile Petrariu o reprezintă are în rândurile sale aproximativ 9.000 de membri. De cealaltă parte, directorul STB, Adrian Criț declară că majorarea de 200 de lei, la un salariu brut de aproximativ 7.000 de lei, este una nejustificată, având un impcat la bugetul companiei de aproximativ 100 de milioane de lei.
Știrea inițială
„Numărul de 11.700 angajați utilizat în comentariul său manipulator de un reprezentant PNL este numărul maxim de posturi, conform organigramei publicate pe site-ul STB SA. Tot pe site se găsesc și numele celor 11 directori (patru directori generali adjuncți și șapte directori de resort) și ai celor care conduc cele trei divizii ale STB SA”, anunță STB într-un comunicat.
Reprezentanții societății precizează că au fost achiziționate 400 de autobuze noi și au fost scoase din imobilizare și au fost modernizate troleibuze și tramvaie, astfel că a fost nevoie de angajări. Astfel a crescut numărul de angajați.
„900 de vatmani asigură circulația a 260 de tramvaie din parcul activ, 560 de șoferi de troleibuz asigură ieșirea în traseu a celor 171 de troleibuze din parcul activ, iar 3.200 de șoferi de autobuz asigură utilizarea a 1.100 de autobuze din parcul activ de vară”, precizează sursa citată. La numărul acestor angajați se adaugă personalul TESA, care reprezintă 10% din totalul angajaților.
Din personalul TESA fac parte mecanici, electricieni și alte funcții necesare pentru verificările și reviziile care se fac zilnic și periodic, iar la aceștia se adaugă casieri și lucrători specialiști pe diverse domenii, de la mecanică, la Tehnologia Informației. În ceea ce privește remunerația, STB informează că salariul mediu tarifar este de 3.450 de lei, la care se adaugă bonuri de masă.
Precizările vin după ce consilierul general PNL Ciprian Cucu a postat pe Facebook următorul mesaj: „Știați că? Un rol determinant în STB îl are sindicatul „reprezentativ” care, de la egal la egal și mână în mână cu primarul, decide cine se angajează și cine este promovat și pe ce post anume, după ce se asigură că viitorii angajați/promovați for fi parte acelui sindicat? Ocupația de economistă/economist este cam la paritate cu cea de șofer la STB? Fiecare departament și birouaș are parte de unul sau mai mulți economiști chit că are sau nu are nevoie? Nu se angajează specialiști, se angajează pile, în special pe posturile TESA, la mare căutare la STB pentru că sunt salarii mai mari? Raportul de soferi&vatmani / alți angajați este de 1/3? • Șpaga pe care trebuie să o dea un șofer ca să se angajeze (revelată de o investigație penală mai veche) este de cca. 2.000 de euro?”