În timp ce autoritățile ne sfătuiesc să nu mai atingem banii și să încercăm să facem toate plățile cu cardul bancar, pe care îl putem dezinfecta ușor, foarte mulți români sunt obligați, în plină pandemie de coronavirus, să meargă personal câteva etaje mai sus, sau mai jos, sau poate chiar într-o altă scară de bloc, pentru a plăti întreținerea. Este posibil să găsim la ușa administratorului chiar mai mulți vecini care vor să plătească întreținerea odată cu noi. Riscul de infectare crește enorm.
Chiar dacă asociațiile de proprietari sunt obligate să dețină un cont bancar încă din anul 2018, foarte puține s-au conformat și și-au deschis unul. Cele mai multe acceptă bani cash, la ușa administratorului.
Așadar, administratorii de bloc sunt obligaţi prin lege să deţină un cont bancar, pe care de regulă îl deschide preşedintele blocului, însă în realitate plata întreţinerii prin transfer bancar a rămas în multe blocuri la stadiul de proiect.
Administratorii de bloc au și o explicație pentru această situație. Mulți pensionari nu s-ar putea descurca cu plata online, așa că ar îngroșa rândurile la bănci, departe de casă, pentru a-și plăti întreținerea.
Dar, totuși, ce pot face locatarii care vor să plătească întreținerea într-un cont al asociației de proprietari, printr-un singur clic de pe telefonul personal?
Ei bine, aceștia pot face presiuni asupra preşedinetelui de bloc să deschidă un cont, iar dacă acesta nu respectă legea, se poate depune o plângere la primărie pentru încalcarea legii 196 din 2018.
Sunt însă și cazuri fericite, unde avizierele dispar pur și simplu de la parterul blocului, iar locul acestora a fost luat de aplicații pe care fiecare locatar le poate descărca pe telefonul mobil, de unde poate face plata la întreținere, poate vedea valoarea facturilor și poate da chiar și citirea la consumul de apă caldă sau rece.