Când vorbim de mașinile personale, kilometrajul este doar un indicator al stării acestuia. Teoretic, un vehicul care a parcurs mai mulți kilometri are o uzură mai mare, dar o mașină cu 60.000 de kilometri pe kilometraj poate fi cu ușurință într-o stare mai proastă decât una cu 120.000 de kilometri. Modificarea kilometrajelor, din păcate, este des întâlnită, mai ales la mașinile care sunt vândute pe piața second-hand. Dar, conform unui proiect de lege votat, acest lucru a devenit ilegal.
După cum se spune printre șoferi, mașinilor și camioanelor le place să fie conduse. Piesele care nu sunt folosite în mod regulat pot deveni fragile și se pot rupe mai ușor. Iar o mașină cu un kilometraj redus care nu a fost întreținută în mod regulat poate avea mai multe probleme pe parcurs. În general, un vehicul cu kilometraj ridicat, care este condus frecvent și a fost bine întreținut, va fi un pariu mai fiabil.
Mulți oameni presupun că practica schimbării kiloemtrajului a murit. Cu toate acestea, numărul de mașini cărora li s-a modificat kilometrajul a crescut cu 25% în ultimii trei ani, conform unor studii recente.
Veți fi iertat dacă veți crede că practica de a da înapoi ceasul unei mașini a murit odată cu dispariția contorului analogic de kilometraj. Cu toate acestea, departe de a fi o soluție modernă și sigură pentru această practică, odometrele digitale au făcut ca kilometrajul aparent al unei mașini să fie modificat mai ușor ca niciodată.
Studiul estimează costurile potențiale pentru automobiliști la peste 926 de milioane de euro în fiecare an, deoarece valoarea unei mașini de familie la mâna a doua va crește cu 2300-4300 de euro în cazul în care se șterg aproximativ 90.000 de km de pe kilometraj.
Vezi și: Care sunt cele mai furate mașini din România. Surprize mari în acest clasament
Motivul tradițional pentru care un dealer trecea la modificarea kilometrajelor era acela de a obține un preț mai mare pentru aceasta pe piața second-hand. Tentația este evidentă și astăzi, numai că, cel puțin în România, lucrurile sunt pe cale a se schimba.
După ce a fost trecut prin Parlamentul României proiectu legislativ privind registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România, acesta a fost votat de cele două camere și, ulterior, a ajuns spre promulgare pe masa Președintelui Klaus Iohannis. Prin acest vot se schimbă legislația românească, alăturându-se directivelor europene în acest sens, prin noua lege publicată pe 26 mai a.c., Legea 142/2023.
Noul cadru legal, la articolul 2 din lege, specifică în mod clar că este „interzisă manipularea odometrului unui autovehicul, solicitarea manipulării odometrului sau orice acţiune de natură să influenţeze înregistrarea exactă a numărului kilometrilor parcurşi de un autovehicul.”
Vezi și: Raport Car Vertical pentru mașinile furate. Ce arată când autoturismele sunt furate, de fapt
Odată cu noua lege, și prevăzută deja în Codul Penal, încălcarea acestor prevederi atrage după sine și o pedeapsă cu închisoarea de la 1 lună la cel puțin 1 an de ăînchisoare, sau chiar amendă pentru cel prins făcând asta.
În Codul Penal, la articolul 244, era prevăzut aspectul ilegal referitor la modificarea kilometrajelor, aici făcâmdu-se precizarea că: „Inducerea în eroare a unei persoane prin prezentarea ca adevărată a unei fapte mincinoase sau ca mincinoasă a unei fapte adevărate, în scopul de a obține pentru sine sau pentru altul un folos patrimonial injust și dacă s-a pricinuit o pagubă, se pedepsește cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani.”