Iarna în care tocmai am intrat pentru români înseamnă costuri mari la facturile la energie și căldură. Pe lângă scumpirile deja resimțite, mai sunt și neregulile regăsite în calculul de consum și regăsit pe facturile emise de furnizorii de servicii. În ultima vreme au apărut tot mai multe astfel de nereguli, iar consumatorii finali sunt puși în fața unor sume exorbitante. Este și cazul unui bucureștean care a primit o factură la curent enormă.
Începând cu 2020, prețurile la gaze și energie electrică pentru consumatorii casnici, care rămăseseră pe piața reglementată, au fost liberalizate treptat. Procesul a fost reactivat după o perioadă tulbure generată de ordonanța de urgență (OUG) 114/2018. De la 1 iulie 2020, plafonul de preț pentru gazele vândute consumatorilor casnici a fost eliminat, iar prețurile energiei electrice au fost complet liberalizate de la 1 ianuarie 2021. Efectele acestor demersuri s-au văzut în facturile emise de furnizori, ulterior.
Acum, mai ales pe fondul crizei energetice mondiale, dar și inexplicabil, prețurile la energie electrică au crescut vertiginos. În unele cazuri facturile, cele corecte, au înregistrat valori de până la 50% mai mari. Deși guvernanții au încercat diferite subterfugii, de la compensare pe factură și până la plafonare, cu tote astea consumatorul final, românul de rând, este împovărat cu sume extrem de mari.
Încă din luna august au apărut din ce în ce mai mulți consumatori finali care au reclamat facturi eronate, cu consumuri extrem de mari, fie la energie electrică, fie la gazele naturale. ANRE a încercat să stopeze fenomenul, prin amenzi date furnizorilor, dar cu toate astea fenomenul încă persistă.
Un ultim caz, prezentat de Digi24, este cel al unui bucureștean cu un apartament de 2 camere, în care locuiește împreună cu mama sa. Bucureșteanul spune că a trebuit să schimbe contoarul de curent electric, ca mai apoi să-și schimbe și contractul cu furnizorul de energie electrică, în cazul de față Enel.
Numai că au trecut două luni și bucureșteanul nu a primit nicio factură. În cele din urmă Enel a emis factura, dar cu un consum de 4.480 de kWh, pentru o singură lună, ceea ce în bani înseamnă 3.300 de lei. Cum într-un apartament de 2 camere consumul este mult mai mic, sumele și consumul regăsit pe factura Enel erau clar greșite.
Cu toate astea, Enel nu a dat curs reclamației făcute de clientul său, ci de-abia după ce jurnaliștii postului tv amintit au luat legătura cu reprezentanții Enel. În răspunsul dat de companie, se spune că lucrurile se vor remedia în cel mai scurt timp, și se va emite o nouă factură conform indexului citit și trims în perioada aferentă de bucureșteanul nostru.
Astfel de situații au existat, și după cum se derulează lucrurile, nu este exclus să mai apară. Deși considerate de furnizori erori de sistem, aceste facturi nu pot fi șterse, decât după o analiză ulterioară, ceea ce înseamnă că până la rezolvarea litigiului, consumatorul este obligat să plătească suma emisă de pe factura eronată.
Că, după verificări, furnizorii returnează sumele plătite în plus, este un aspect important, dar până atunci consumatorul este obligat să plătească suma inițială, altfel existând riscul de a i se întrerupe furnizarea serviciilor.