Recalcularea pensiei poate fi solicitată de către persoanele care au realizat stagiul de cotizare după deschiderea dreptului de pensie pentru limita de vârstă. Astfel, drepturile care li se cuvin acestor persoane, pot fi recalculate. Și persoanele care au mai lucrat și după ce au împlinit vârsta de retragere din activitate și au ieșit la pensie pot cere această recalculare. Pentru asta însă trebuie să depună o serie de documente. Iată așadar ce acte sunt necesare pentru recalcularea pensiei.
Există anumite situații în care se poate solicita recalcularea drepturilor pensiei pentru limita de vârstă. Iată care sunt acestea:
Recalcularea pensiei pentru fiecare stagiu de cotizare de minimum 12 luni poate fi solicitată de către beneficiarii acesteia. Stagiile de cotizare nevalorificate la stabilirea acestei pensii pot fi adăugate prin recalcularea acestor drepturi. Iată care sunt explicațiile a articolul 107 din Legea actuală a pensiilor, 263/2010:
„Pensia poate fi recalculată prin adăugarea veniturilor și/sau a stagiilor de cotizare, perioadelor asimilate stagiilor de cotizare prevăzute de lege și prin valorificarea altor documente de natură să conducă la modificarea drepturilor de pensie, nevalorificate la stabilirea acesteia. Pensionarii pentru limită de vârstă care, după dată înscrierii la pensie, realizează stagiu de cotizare, pot solicită recalcularea pensiei, în condițiile legii”.
Vezi și Vârsta de pensionare, micșorată cu ani de zile: românii sunt în extaz
Dacă persoana în cauză obține documente care nu au fost luate în calcul în momentul stabilirii pensiei pentru limită de vârstă, aceasta poate cere recalcularea acesteia. Astfel de cazuri sunt reprezentate de persoanele care trebuie să apeleze la instanțele judecătorești pentru a le fi recunoscute niște perioade lucrate în trecut.
Pentru recalcularea pensiei este nevoie ca persoana în cauză să depună o cerere. Pensia recalculată se va acorda începând cu luna următoare celei în care a fost depusă cererea. Cu privirea la soluționarea și contestarea cererii sunt respectate niște reguli procedurale, prevăzute de lege.
Pentru recalcularea pensiei, persoanele în cauză trebuie să depună niște documente la casele de pensie la care sunt arondați. Iată care sunt actele pe care trebuie să le depună:
Pe site-ul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP) se găsește formularul pentru cererea de recalculare a pensiei, care poate fi descărcat, printat și completat.
Împreună cu celelalte documente doveditoare ale perioadei care s-a lucrat după pensionare, se depune și acest formular completat, la casa de pensii.
În momentul de față este în vigoare Legea 263/2010. De la 1 septembrie 2023 o să o înlocuiască Legea 127/2019. Legea pensiilor, 127/2019 are prevederi asemănătoare cu Legea 263/2010, în ceea ce privește recalcularea pensiilor. Potrivit acestei legi, cererea de recalculare se poate face o singură dată pe an, de către persoanele care au decis să lucreze și după pensionare.
Vârsta standard de principiu este 65 de ani, vârstă la care persoanele pot obține pensia pentru limita de vârstă, dacă au vechimea corespunzătoare în muncă, adică stagiul minim de cotizare de 15 ani. Iată ce prevede articolul 98 din Legea 127/2019.
„Pensia poate fi recalculată la cerere, prin adăugarea veniturilor și/sau a stagiilor de cotizare, perioadelor asimilate stagiilor de cotizare prevăzute de lege și prin valorificarea altor documente de natură să conducă la modificarea drepturilor de pensie, nevalorificate la stabilirea acesteia. Cererea (…) se soluționează în termen de 60 de zile de la dată înregistrării, prin decizie de recalculare. Pensionarii pentru limită de vârstă care realizează stagiu de cotizare după dată înscrierii la pensie pot solicită recalcularea pensiei o singură dată într-un an calendaristic, în condițiile legii”.
Citește și O nouă pensie în România, peste noapte: detaliul ascuns în legea pentru pensionarii români