Transportatorii români vor continua să piardă lunar 200 de milioane de euro, din cauza ratării de către politicieni a obiectivului ca România să devină oficial membru al Spațiului Schengen. Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), susține, în exclusivitate pentru Playtech Știri, că suma avansată ar putea fi lesne depășită în realitate.
Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), ne-a vorbit, în exclusivitate pentru Playtech Știri, despre această situație paguboasă:
„E foarte dificil să afli cu exactitate pagubele pe care vom continua să le suportăm și de mâine înainte. Ar putea fi în fiecare lună 200 de milioane de euro, dar ar putea fi la fel de bine să fie și mai mult. Contează și câte zile te uită Dumnezeu prin diverse vămi. Iar o zi petrecută în vamă cu TIR-ul te costă între 100 și 150 de euro”.
El mai susține însă că și statul român are de suportat pagube, fiindcă transportatorii rutieri asigură anual 6 sau chiar 7% din totalul Produsului Intern Brut (PIB), iar o scădere a cifrei de afaceri a transportatorilor se oglindește și la alte nivele, inclusiv cel national:
„Dacă am fi reușit să intrăm în Spațiul Schengen, cifra de afaceri a companiilor din domeniul transporturilor rutiere ar fi crescut cu minimum 5 procente. Era posibilă și o creștere de zece procente, dar 5% era garantat! Așa, vom continua să înfruntăm răul, pierderile și cozile imense la tiruri prin diverse vămi.
Anul acesta, spre exemplu, am fost uluit să văd cu ochii mei o coadă incredibilă de tiruri, pe zeci de kilometri la Negru Vodă, adică chiar lângă Vama Veche. Dacă cu Calafat, Ruse, Nădlac, Borș sau alte puncte vamale eram deja obișnuiți, ca să spun așa, când am văzut coada aia de la Negru Vodă, am rămas fără cuvinte”, susține Augustin Hagiu pentru Playtech Știri.
Pentru Augustin Hagiu, cei vinovați de menținerea situației sunt exclusiv politicienii români:
„Cum te poți numi când ai avut atâta timp la dispoziție să-și faci temele? Nu poți fi decât un habarnist, nu politician. Nu au fost în stare nici măcar să încerce, în ultimele două, trei luni înainte de data fixate, să vadă cum stau lucrurile în realitate, să-și asigure spatele, cum se spune prin popor? Niște habarniști puși să conducă un popor!”.
Iar verdictul său final cade asemenea unei sentințe greu de îndurat. „Am rămas, din cauza lor, niște culegători de banane în propria țară! Adică avem parte de o umilință fără egal!”. Potrivit lui Augustin Hagiu, circa 170.000 de români lucrează în domeniul transporturilor rutiere, conducând tot atâtea camioane, cu gabaritul variind între 3,5 și 40 de tone.
Augustin Hagiu mai spune că, spre deosebire de politicienii români, cei bulgari au făcut o figură mult mai bună: „Îi cunosc bine și pe bulgari, inclusiv pe unii membri ai guvernului. Atitudinea lor, departe de a fi fost umilă, ca cea a politicienilor români, le va aduce rezultate mai bune, foarte curând.
Mă tem că olandezii vor simți pe propria piele că bulgarii nu se joacă, după cum le-au și promis, de altfel!”, mai spune șeful FORT, făcând referire și la poziția Bulgariei, vecinii noștri de la sud arătându-se extrem de deranjați de veto-ul primit din partea olandeză, mai mult decât de refuzul părții austriece.