Șoferii din România sunt obligați să folosească anvelopele de iarnă pe drumurile acoperite cu zăpadă sau gheață între 1 noiembrie și 31 martie. În același timp, toate vehiculele mai grele de 3,5 tone și cele care transportă persoane, cu mai mult de 9 locuri, trebuie să aibă anvelope de iarnă. În ultimul an, conform agregatoarelor online, prețul anvelopelor, mai ales la cele de iarnă, au crescut în comparație cu anul trecut.
Conform unei decizii la nivelul comisiilor de specialitate europene, Europa va fi prima regiune din lume care va începe să utilizeze o etichetă de aderență la gheață pentru pneuri. În plus, pneurile vor avea un simbol de aderență pe zăpadă și un cod QR care va conduce la o bază de date europeană.
Modificările au intrat în vigoare la 1 mai 2021Modificările au intrat în vigoare la 1 mai 2021. Scopul este ca noile etichete să ajute cumpărătorii să compare diferite anvelope și să îi orienteze către produse mai sigure și mai ecologice. Etichetele pentru anvelope vor fi reînnoite în întreaga UE. Noile etichete sunt obligatorii pentru anvelopelepentru anvelopele fabricate după luna aprilie 2021.
Anvelopele pentru toate sezoanele, cele de vară și cele de iarnă fără crampoane vândute în UE au primit primele etichete UE în 2012. Până în prezent, cerința de etichetare s-a aplicat anvelopelor pentru autoturisme, SUV-uri și camionete, iar informațiile solicitate au inclus rezistența la rulare, aderența pe teren umed și zgomotul exterior de rulare.
Etichetele se schimbă acum, iar informațiile trebuie să acopere și aderența pe zăpadă și gheață, se reînnoiește scala anterioară și se adaugă un cod QR pe etichetă. Cerința nu se aplică anvelopelor de iarnă cu crampoane.
„Codul QR este un nou element de pe eticheta anvelopei, care vă va ghida către o bază de date masivă care acumulează informații despre toate anvelopele disponibile pe piața europeană. Informațiile despre produs sunt standardizate, permițând o comparație ușoară a anvelopelor.
În viitor, etichetele anvelopelor vor fi extinse și mai mult, deoarece vor indica și gradul de abraziune, sau uzura și kilometrajul anvelopei sau durata de viață a anvelopei pe șosea. Decizia a fost deja luată, dar confirmarea metodelor de testare va dura ani de zile.”, a declarat Matti Morri, managerul serviciilor tehnice Nokian Tyres.
Specialiștii din industria auto spun că era de așteptat ca și aceste produse să resimtă valul de scumpiri, la nivel mondial. Anvelopele de iarnă care provin din Asia costă cu 10-15% mai mult în acest an, în parte din cauza dificultăților actuale de transport maritim la nivel mondial.
„Trecem printr-o furtună perfectă. După COVID-19, oprirea producției și creșterea costurilor materialelor, acum trebuie să ne confruntăm cu probleme de transport maritim. Iar consumatorii vor trebui, mai mult ca sigur, să plătească prețuri mai mari ca urmare.
Având în vedere că o serie de producători de top din SUA și Europa – inclusiv Bridgestone, Goodyear, Michelin și Pirelli – și-au mutat producția în țări mai ieftine precum China, Thailanda și Indonezia în ultimii ani, cam toată industria va fi afectată”, spune David Giguère, vicepreședinte la Groupe Touchette.”
În timp ce anumite mărci ar putea limita creșterile la aproximativ 5%, altele își vor vinde probabil anvelopele de iarnă cu 10-20% peste prețurile de anul trecut, au confirmat mai multe surse pentru Journal de Montréal. Este posibil ca producătorii asiatici, Ironman, Nexen, Kumho, Sailun, Toyo, Westlake și Yokohama, să nu fie singurii, atenție.
Agregatoarele de prețuri din România arată deja o scumpire la cauciucuri, mai ales la cele de iarnă, prețurile plecând de la 112 de lei / bucată, ajungând și până la 400 de lei / bucată. Dacă e să facem un calcul minim, am constata că astăzi vom scoate din buzunar pentru 4 cauciucuri, la cel mai mic preț, 448 de lei.
Legislația rutieră din România ne obligă să avem mașinile echipate complet cu cauciucurile de iarnă, așa că, indiferent dacă dăm 400 de lei pentru toate cele patru, sau peste 1.000 de lei, suntem nevoiți să scoatem acești bani din buzunar.