Pe 9 august, un avion cu 62 de persoane la bord avea să prăbușească foarte aproape de un oraș din districtul Sao Paolo. Imaginile surprindeau momentul prăbușirii, iar autoritățile confirmau decesul tuturor celor aflați la bord. La doar 3 zile de la tragedie, s-a aflat care ar fi fost cauza teribilului accident aviatic din Brazilia, după ce anchetatorii au recuperat cutia neagră.
În urmă cu 3 zile, un avion de mici dimensiuni cu 62 de persoane la bord se prăbușea, iar în urma accidentului aviatic, toți cei aflați la bord erau declarți decedați. Accidentul venea la scurt timp după o altă tragedie produsă în Amazonul brazilian, în urma căreia alte câteva persoane, inclsiv copii, își pierdeau viața.
Poliția federală braziliană a declarat că a început ancheta și că a trimis specialiști în accidente aviatice și în identificarea victimelor dezastrelor. Imaginile difuzate de postul de televiziune brazilian GloboNews au arătat o zonă mare în flăcări și fum care părea să iasă din fuselaj.
O înregistrare video difuzată pe rețelele de socializare arată cum avionul a scăpat de sub control înainte de a se prăbuși în spatele unui grup de copaci din apropierea unor case. Președintele brazilian a declarat doliu național după accidentul aviatic, iar autoritățile continuă investigațiile.
Printre victime, în avionul care s-a prăbușit în Brazilia, s-au numărat opt medici oncologi, inclusiv patru profesori de la Universitatea Unioeste, doi medici stagiari de la Spitalul Oncologic Uopeccan și doi medici profesioniști consacrați.
Unele victime împărtășiseră actualizări de pe rețelele de socializare înainte de îmbarcarea în avion. Pilotul, căpitanul Danilo Santos Romano, în vârstă de 35 de ani, avea peste un deceniu de experiență și un total de 4.500 de ore de zbor.
Autoritățile au recuperat și identificat toate cele 62 de victime, inclusiv 34 de bărbați și 28 de femei, la aproximativ 30 de ore după accident. Printre victime s-au numărat un tată și fiica sa în vârstă de 3 ani, asistenți medicali, oameni de afaceri și profesori.
După localizarea cutiei negre a avionului, anchetatorii sunt cu un pas mai aproape de a stabili cauza accidentului aviatic din Brazilia, în urma căruia au murit toate cele 62 de persoane aflate la bord.
Șeful centrului brazilian de investigare a accidentelor aviatice a declarat că a fost recuperată de la fața locului cutia neagră a avionului, care conținea înregistrări de voce și date de zbor, și era intactă.
Poliția federală braziliană investighează accidentul și a trimis specialiști în accidente aviatice și identificarea victimelor catastrofei pentru a acorda asistență. Anchetatorii francezi și canadieni și autoritatea europeană de reglementare a siguranței vor acorda, de asemenea, ajutor.
Site-ul de urmărire a zborurilor FlightRadar24 a declarat că exista un avertisment activ pentru givraj sever și că aeronava zbura la peste 5.000 de metri imediat înainte de accident.
Conform specialiștilor, o primă cauză ar fi fosts gheața, explicând că acest fenomen implică înghețarea picăturilor de apă și acumularea lor pe suprafețe precum aripile și palele elicelor. Gheața poate afecta performanțele unei aeronave prin reducerea tracțiunii, scăderea portanței și creșterea rezistenței la înaintare.
Investigațiile sugerează că formarea de gheață pe aripi ar fi putut fi un factor în accident, deoarece avionul ATR 72 a coborât 4.000 de metri într-un minut înainte de prăbușire. Cu toate acestea, oficialii nu au oferit încă o explicație, afirmând că este prea devreme pentru a determina cauza.
La locul accidentului au fost raportate condiții meteorologice severe și givraj, iar Marcelo Moura, directorul de operațiuni al Voepass, a declarat reporterilor că, deși existau previziuni pentru gheață, acestea erau în limitele acceptabile pentru aeronavă.
Locotenent-colonelul Carlos Henrique Baldi, de la centrul forțelor aeriene braziliene pentru investigarea și prevenirea accidentelor aeriene, a declarat că este încă prea devreme pentru a spune dacă gheața a cauzat accidentul.
Avionul este „certificat în mai multe țări pentru a zbura în condiții severe de îngheț, inclusiv în țări diferite de a noastră, unde impactul gheții este mai semnificativ„, a declarat Baldi.
Aeronava a încetat să mai răspundă la apeluri la ora 13:21, iar contactul radar a fost pierdut la ora 13:22, fără ca piloții să raporteze vreun semnal de urgență. Avionul era utilizat din 2010, iar echipajul era certificat. Întreținerea de rutină fusese efectuată fără a fi constatate probleme tehnice.
Autoritățile folosesc diverse metode, inclusiv mostre ADN de la membrii familiei, pentru a identifica victimele, majoritatea rămășițelor fiind transportate la morga poliției din Sao Paulo. Echipele de protecție civilă lucrează la recuperarea cadavrelor.
Acest accident aviatic din Brazilia este cel mai mortal, după cel din ianuarie 2023, când un alt accident de avion ATR 72 a fost pus pe seama unei erori de pilotaj.