Legiuitorii din Senat pregătesc un proiect de lege menit să modifice prevederile OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Dacă propunerile vor fi votate și adoptate, în două cazuri șoferii vor trebui să se conforme noii forme a legii. Primul ar fi două noi cursuri ce vor fi obligatorii în cadrul școlilor de șoferi. A doua prevede suspendarea permisului de conducere în condiții noi, prevăzute în proiectul de modificare a ordonanței. Cu alte cuvinte, vin zile grele pentru șoferii români.
Conform studiilor Comisiei Europene, România se confruntă cu cel mai mare număr de decese cauzate în traficul rutier. Acest fapt au obligat autoritățile să găsească o serie de măsuri urgente în scopul de a identifica soluţiile care se impun în vederea creşterii gradului de prevenţie şi pregătire a șoferilor români.
La momentul actual, România se află pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte rata de mortalitate pe drumurile publice, și anume 85 de decese la 1 milion de locuitori. La polul opus, Suedia este ţara cu cel mai mic indice al mortalităţii, vorbim de 18 victime la 1 milion de locuitori.
Conform datelor publicate de Poliţia Română, în ciuda unei mici scăderi a gradului accidentelor produse între anii 2009 şi 2019, România se află în continuare în topul statelor cu cele mai multe accidente produse în traficul rutier.
în acest context, în Senatul României a fost depusă o iniţiativa legislativă menită să modifice şi să completează OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Actul normativ vrea să reactualizeze cerinţele pe care candidaţii pentru obţinerea permisului de conducere auto trebuie să le îndeplinească.
Astfel, senatorii propun prin această modificare introducerea în cadrul formării iniţiale a candidaţilor a cursurilor de conducere defensivă şi a cursurilor practice de prim ajutor puse la dispoziţie de către şcolile de conducători auto autorizate conform legii, respectiv de către persoane autorizate de autorităţile publice din domeniul sănătăţii, se spune în proiectul actului normativ.
Noutatea care apare în acest proiect, este că acest normativ se vrea aplicat și în cazul șoferilor cărora li se aplică măsura de suspendare a permisului auto ca urmare a săvârşirii unor fapte contravenţionale sau penale şi care îşi doresc să beneficieze de posibilităţile oferite de OUG 195/2002 privind reintrarea în posesia permisului de conducere.
„1. Cursul de conducere defensivă reprezintă cursul teoretic şi practic prin care conducătorii auto şi candidaţii pentru obţinerea permisului de conducere auto învaţă să conştientizeze şi să identifice riscul pe care îl implică circulaţia pe drumurile publice, se informează cu privire la comportamentul vehiculelor în situaţii critice şi cu privire la modul corect de a reacţiona în vederea ieşirii din aceste situaţii, învaţă să adopte o atitudine defensivă menită să prevină apariţia conflictelor sau a ituaţiilor limită în timpul conducerii autovehiculelor pe drumurile publice.
2. Cursul practic de prim ajutor în cazul accidentelor rutiere reprezintă pregătirea specială a conducătorilor auto şi a candidaţilor pentru obţinerea permisului de conducere auto în dobândirea competenţelor privind aplicarea măsurilor de prim ajutor în cazul accidentelor rutiere, înainte de intervenţia cadrelor medicale.”, se specifică în doocumentul amintit.
În același timp, șoferii care primesc amenzi contravenționale și nu-și plătesc la timp contravenția, proiectul de lege propune suspendarea permisului de conducere, dacă nu plătesc amenda „în termen 180 de zile de la redactarea procesului verbal de constatare a contravenției”, se mai stipulează în proiectul actului normativ.
Există și un impact economic, unul legat de costurile pentru școlile de șoferi pentru implementarea celor două cursuri, dar și unul la bugetul local și de stat, prin plata la timp a amenzilor contravenționale. Rămâne să vedem dacă și când va fi aprobat în Senat acest proiect de lege, care va schimba, în cele din urmă, Codul Rutier.