Odată cu aderarea la UE, România a fost nevoită în toți acești ani să-și alinieze inclusiv legislația rutieră la normele europene. În acest context, vine și anunțul MAI pe care trebuie să-l știe toți posesorii de permis auto, dar și cei care vor să se apuce de școală. Concret, conform unui proiect al ministerului, se modifică legea. Citește mai departe și vezi despre ce modificări este vorba.
Sunt 17 ani de când statul român a devenit membru al Uniunii Europene, astfel că întreaga legislație locală a trebuit îmbunătățită și s-au adus noi reglementări, conform directivelor europene, pe toate palierele.
În cazul de față vorbim despre legislația rutieră și de regimul permiselor de conducere. După cum bine se știe, în fiecare an, în ultimii 17 ani, s-au adus din ce în ce mai multe modificări, atât la partea de legislație, cât și la Codul Rutier propriu-zis.
Recent, însă, Ministerul Afacerilor Interne (MAI), a decis schimbarea unui cadru legal, OMAI 157/2012 „privind forma și continutul permisului de conducere”. În baza noului proiect, ministerul dorește armonizarea normelor legislative europene cu legislația românească.
În același timp, se mai arată în proiect, se vor modifica anumite proceduri, mai ales cele referitoare la examinarea candidaților care doresc obținerea permiselor de conducere, conform avocatnet.ro.
Pentru prima dată în legislația românească se va introduce o nouă categorie de permise, ce vizează viitori conducători de tractoare de tracțiune și utilaje forestiere mobile, și anume categoria „TR1”. Această nouă categorie a fost introdusă în Codul Rutier prin emiterea OUG de la începutul acestui an, OUG 1/2024.
O altă modificare, confor sursei citate, este introducerea așa-numitelor mențiuni, ce vor fi tipărite pe viitoarele permise aută, mai ales pe cele emise și valabile în țara emitentă a documentului în sine.
Tot o mpodificare la Codul Rutier aduce și o eventuală excepție pentru categoriile de permis C, CE, D și, respectiv, DE, fiind vorba în mod concret de vârsta minimă pentru viitori posesori de permise pentru autovehicule a căror masă maximă este mai amre de 3,500 kg. Din documentul MAI reiese că pentru viitori posesroi de permise categoria C și CE, vârsta minimă va fi de 18 ani, iar pentru categoriile D și DE, va crește la 21 de ani.
În noul proiect de lege apar noi modificări și în ceea ce-i privește pe candidați, aici fiind vorba de cei care vor dori să obțină permisele din categoria A1, A2 și A, proiectul vorbind de modificări în modul de examinare a acestor candidați.
Modificările, de fapt, vizează procesul de examinare în mod direct, modul cum se vor susține aceste examene. Asta înseamnă că pe motociclete, precum și pe autovehiculele încadrate aici se vor monta dispozitive de înregistrare video și audio, în mod obligatoriu.
În proiect se mai face specificarea faptului că ”datele colectate cu ocazia înregistrării probelor teoretice audio şi/sau video se transmit într-un mediu de stocare, altul decât local, prin conexiuni securizate, iar cele colectate cu ocazia înregistrării video a probelor teoretice se stochează la nivel local”.
O altă modificare adusă de noul cadru legal face referire la permisele auto obținute în cadrul UE și care conțin acest cod.
Noua lege spune că aceste permise nu se vor mai preschimba în permise românești, automat ca până acum, fiind introdusă o procedură separată. Pentru cei care au aceste documente deja eliberate, noul proiect prevede două variante clare, după cum urmează:
În cazul celei de-a doua variante, se precizează în document faptul că: ”datele privind înscrierea codului european armonizat 95 în permisul de conducere depus la preschimbare se pot transmite pe cale informatică Autorităţii Rutiere Române din Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii în vederea eliberării certificatelor de calificare profesională și a înscrierii codului în cuprinsul acestora, caz în care nu se mai eliberează copia (…)”.
Pentru toate datele și informațiile, se poate consulta documentul MAi aici.