O nouă lege ce vizează țările membre ale Uniunii Europene (UE) ar putea să schimbe complet regulile pentru șoferi. Persoanele care sunt implicate în anumite fapte ar putea să piardă definitiv dreptul de a conduce, inclusiv în România. Ce prevederi legislative vor să introduce europarlamentarii.
În România, Codul Rutier a fost de multe ori sursa controverselor. Multe voci au acuzat sancțiuni reduse sau aproape inexistente în cazul infractorilor de pe drumurile rutiere, precum și pedepse financiare mici când este vorba despre încălcarea prevederilor legislative.
Totuși, în ultimii ani, regulile s-au mai modificat, sancțiunile fiind înăsprite. Iar trendul ar putea să nu se oprească aici. Europarlamentarii doresc ca o categorie anume de șoferi să nu mai aibă dreptul de a reintra în posesia carnetului de conducere, în cazul în care se implică în infracțiuni grave.
În prezent, în cazul în care un șofer rămâne fără carnet de conducere, în urma unei infracțiuni rutiere într-o țară membră a comunității UE, alta decât cea în care i-a fost eliberat permisul, sancțiunea se aplică numai în țara în care a fost comisă infracțiunea. În restul UE, restricțiile nu trebuie respectate.
Această regulă ar putea să se schimbe în viitorul apropiat. Europarlamentarii doresc ca șoferii găsiți vinovați de infracțiuni rutiere grave, cum ar fi viteza excesivă sau conducerea sub influența alcoolului sau a substanțelor interzisă, să fie nevoiți să respecte sancțiunile în toate țările UE.
Astfel, dacă ți s-a reținut permisul de conducere în Spania, nu vei avea voie să conduci nici acolo, dar nici în România sau altă țară membră a blocului comunitar european.
Pedepsele pentru șoferii vinovați de infracțiuni rutiere grave nu se opresc aici. Europarlamentarii doresc să susțină o lege prin care fapte precum cele menționate mai sus să ducă la descalificări de conducere la nivel european. Adică, șoferii ar putea să rămână fără permis de conducere pentru totdeauna.
Atenție! Regula nu se aplică doar pentru țara în care a fost sancționat șoferul, ci în toate statele membre ale comunității europene, potrivit noului proiect.
Pentru ca autoritățile să se asigure că suspendarea, restricționarea sau retragerea permisului de conducere a unei persoane nerezidente într-o țară se aplică în toate statele UE, noile propuneri prevăd ca decizia să fie transmisă țării eurppene ce a eliberat permisul de conducere.
Parlamentul sugerează să se stabilească un termen de zece zile lucrătoare pentru ca țările UE să se informeze reciproc cu privire la deciziile privind retragerea carnetului de conducere șoferului și un alt termen de 15 zile lucrătoare pentru a decide dacă decizia se va aplica în toate statele UE.