România anului 2022 încă stă prost la capitolul autostrăzi. Încă de la începutul anilor 2000 fiecare guvernare promitea construirea de căi de acces de acest tip. Dar nu s-a concretizat mai nimic. În afară de celebra Autostrada Soarelui, restul de proiecte sunt sub semnul întrebării. Fie sunt în derulare și cu întârzieri masive și costuri pe măsură, fie sunt inexistente. Însă, recent, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, anunță o nouă autostradă, la care deja s-ar fi depus 28 de oferte pentru 4 tronsoane ale viitoarei autostrăzi Buzău-Focșani.
Să te plângi de orele petrecute în trafic a devenit un ritual pentru șoferii români. Lipsa infrastructurii de autostrăzi aduce mari pierderi economice pe toate palierele.
Eșecul guvernelor succesive, de toate culorile politice, de a construi o rețea de autostrăzi a fost mult timp o nemulțumire a șoferilor români.
Cei mai nemulțumiți sunt transportatorii de mărfuri, care dau vina pe lipsa infrastructurii pentru scăderea marjelor de profit.
Având în vedere că marea majoritate a companiilor din întreaga lume lucrează acum pe principiul „just in time”, piesele, produsele și bunurile trebuie să fie transportate rapid și fără întârziere.
Chiar și cele mai eficiente companii de logistică nu pot lucra decât cu ceea ce au la dispoziție.
România are în prezent puțin peste 850 de kilometri de autostrăzi. Potrivit Forumului Economic Mondial, are în continuare cea mai proastă infrastructură dintre toate statele UE. Și asta se întâmplă la aproape 13 ani de la aderarea la blocul comunitar.
Noul guvern al României a promis mai mulți bani pentru infrastructură. În același timp, speră să deschidă noi kilometri de autostradă în anii care urmează.
Mare parte din acești kilometri sunt compuși din secțiuni scurte ale unor proiecte amânate de mult timp. Proiecte care ar fi trebuit să fie finalizate cu ani în urmă. Cu toate acestea, potrivit Pro Infrastructure, și 100 de kilometri este o cifră extrem de optimistă.
În nord-estul țării, în Moldova, nu există în prezent nicio infrastructură de autostrăzi, fapt care afectează investițiile în regiune. Cu ceva vreme în urmă, Lia Olguța Vasilescu, ministrul român al Muncii de la acea vreme, a recunoscut ea însăși acest lucru, când a dat vina pe investitori pentru sărăcia și șomajul din Moldova.
„Multe multinaționale străine au construit fabrici în vestul României, aproape de autostrăzile UE, de unde le este mai ușor să-și ducă bunurile pe piață”, a spus Lia Olguța Vasilescu, fără a menționa eșecul guvernelor consecutive de a îmbunătăți infrastructura de transport îngrozitoare – atât rutieră, cât și feroviară – din nord-estul României.
Lipsa totală de autostrăzi în Moldova a determinat un om de afaceri din orașul Suceava, Ștefan Mandachi, să organizeze un protest unic, menit să facă guvernul central să ia măsuri. Ștefan Mandachi a cheltuit aproximativ 4.500 de euro pentru a construi un metru simbolic de autostradă.
Odată cu venirea la ministerul Transporturilor, Sorin Grindeanu promitea demararea mai multor proiecte de autostradă la nivel național. Unul dintre ele, extrem de important, este autostrada care face legătura între vestul țării și sud, Autostrada Sibiu-Pitești-București.
De altfel această parte de infrastructură a fost cerută insistent, inclusiv de cei doi mari producători auto, Renault și Ford. Cei doi jucători justificau neesitatea acestei autostrăzi prin pierderile financiare masive, din lipsa unei legături directe către Occident.
Astăzi aflăm de la Sorin Grindeanu că s-au depus nu mai puțin de 28 de oferte pentru cele patru tronsoane ale viitoarei autostrăzi Buzău-Focșani. Autostrada este preconizată să fie construită pe 82,44 de kilometri. Costurile se ridică la peste 5 miliarde de lei.
„Au fost depuse 28 de oferte pentru construcția celor 4 Tronsoane ale Autostrăzii Buzău-Focșani (secțiune a Autostrăzii Moldovei- A7), cu o lungime totală de 82,44 km.
– Pentru Tronsonul 1 (4,60 km), Buzău – Vadu Pașii: 8 oferte au fost depuse de constructori din România, Italia, Turcia.
– Pentru Tronsonul 2 (30,8 km), Vadu Pașii-Râmnicu Sărat: 7 oferte au venit de la constructori din România, Turcia, Italia.
– Pentru Tronsonul 3 (36,1 km), Râmnicu Sărat – Mândrești Munteni: 5 oferte primite de la constructori din România și Turcia.
– Pentru Tronsonul 4 (10,94 km), Mândrești Munteni- Focșani Nord: 8 oferte sunt depuse de firme din România, Grecia, Italia și Turcia.Termenul de execuție a lucrărilor:-20 de luni pentru Tronsoanele 1 și 4;
-26 de luni pentru Tronsoanele 2 și 3.Construcția celor 4 tronsoane ale Autostrăzii Buzău-Focșani este finanțată prin PNRR, la o valoare estimată de 5,29 miliarde de lei (fără TVA)”, a anunţat, marţi, ministrul Sorin Grindeanu pe contul său de Facebook.
De la protestul lui Ștefan Mandachi au început lucrările la prima secțiune de autostradă din Moldova. Este vorba de o șosea de centură de 17 kilometri în jurul orașului Bacău. O parte din acesta trebuia finalizată în 2020. Deși Grindeanu a anunțat noul proiect, este posibil să treacă ani buni până când va apare o autostradă în Moldova. O autostradă care să lege estul de vestul țării sau de București.