Componentele contrafăcute pot fi periculoase pentru participanții la trafic și reprezintă o problemă din ce în ce mai mare pentru industria auto. În aceeași măsură, și modificarea și declararea unui alt kilometraj, altul decât cel real, este un flagel cu care se luptă întreaga piață europeană de mașini second-hand, inclusiv România. Așa se face că printr-un proiect de lege s-a decis introducerea unui document, „RAR Auto-Pass”, iar lipsa acestuia poate aduce amenzi de până la 30.000 de lei pentru aceşti şoferi. Citește mai departe și află ce nu mai au voie să facă, conform noului cadru legal ceva fi promulgat de Președinte.
Conform unui studiu statistic, șoferii au între 3 și 5 ani conducând aceeași mașină. Asta înseamnă 2 sau 3 ocazii pentru escroci de a ne păcăli. Așadar, cât de riscant este să cumperi o mașină de ocazie în zilele noastre, cu adevărat?
Se pare că răspunsul depinde de țara în care locuim, se arată în studiu. Același studiu a mai scos la iveală faptul că acesdte fraude variază de la o țară la alta, vorbind aici de frecvența de recuperare a kilometrajului. Cercetarea s-a făcut analizând aproximativ 900.000 de rapoarte de istoric auto generate pe parcursul anului 2021, conform celor de la CarVertical.
Conform raportului făcut la finalul cercetării, CarVertical spune că, în mod specific, țările baltice au cele mai proaste cifre pe baza constatărilor făcute. Letonia se află pe primul loc, cu peste 24% din vehiculele verificate care prezintă semne de manipulare a contorului kilometric. Estonia și Lituania nu sunt departe, ocupând locurile 3 și, respectiv, 4.
Dar, când vine vorba de numărul mare de vehicule cronometrate, datele arată că în estul și sudul Europei, țări precum România, care ocupă locul 2 în acest studiu, are o rată de anulare a kilometrajului de aproape 20%, precum și Rusia și Ucraina. Polonia (12%) și Ungaria (14%) sunt, de asemenea, demne de luat în seamă, la fel ca și Cehia, Slovacia, Slovenia, Croația și Serbia, unde aproximativ 10% din totalul mașinilor au kilometraj fals. Problema este mai puțin răspândită în țările mai bogate din Europa de Vest, unde oamenii au tendința de a cumpăra mașini mai noi, se maia rată în studiu.
VEzi și: Cele 10 mașini second-hand care sunt o țeapă pentru români. Ce pericol ascund proprietarii lor
Tocmai în ideea de a stopa piața neagră a samsarilor de automobile second-hand, și de a stopa această practică frauduloasă, a fsot demarat un proiect de lege care reglementează acest aspect, prin introducerea cu caracter obligatoriu a unui document, „RAR Auto-Pass”.
Pe baza acestuia, autoritățile vor afla cu exactitate tot trecutul mașinii, de la istoricul de daune și până la kilometrii reali ai mașinii în cauză. Același cadrul legal mai introduce obligativitatea service-urilor auto să declare către RAR toate datele despre mașinile care intră la reparat sau la inspecțiile tehnice periodice, fiind declarat inclusiv kilometrajul real.
„Era normal să fie un registru electronic în care să apară o evidență foarte clară asupra autorismelor pe care le cumpărăm dacă au fost date sau nu înapoi. Este o notificare cu un certificat RAR Auto-Pass care să îți spună evenimentele prin care a trecut autoturismul.”, explică inițiatorii acestui proiect legislativ.
Noua măsură este cu țintă clară împotriva samsarilor de automobile second-hand, care au reușit în ultimii ani să eludeze legislația, și să vândă mașini cu kilometrajul modificat, iar cumpărătorii fiind astfel înșelați.
Același nou cadru legal, pe lângă obligativitatea documentului, mai prevede și amenzi de până la 30.000 de lei pentru şoferii care nu dețin documentul eliberat de Registrul Auto Român (RAR). Noul cadru legal a fost votat în cele două camere ale Parlamentului României și a fost trimis Președintelui către promulgare.
După acest pas și publicarea în Monitorul Oficial, legea își va intra în drepturi, iar efectele acesteia se vor resimți imediat. Reprezentanții RAR spun că au totul pregătit și pus la punct, ca odată cu intrarea în vigoare a legislației, să poată emite noul document „RAR Auto-Pass”.