Atunci când intrăm într-un supermarket ca Lidl, de exemplu, putem observa că totul este aranjat la fel. Indiferent că mergem în București, în Londra sau în orice oraș din lume unde se află un astfel de supermarket. Totul se bazează pe un design interior bine pus la punct și stabilit de cei mai buni designeri de interior din Germania.
Indiferent în ce oraș din lume am intra într-un supermarket Lidl, vom descoperi că toate produsele sunt aranjate la fel. Plecând de la spațiile de acces către rafturi și până la produse, totul este la fel. Sistemul este unul bine gândit și pus la punct de cei mai importanți designeri din Germania. Sistemul de aranjare interioară din magazinele Lidl are ca obiectiv fluiditatea prin magazine și scoaterea în evidență a principalelor categorii.
În afară de asta succesul strategiei de afaceri a Lidl se bazează pe magazine mici, dar atractive, și pe mărci de produse de înaltă calitate. O altă strategie este cea a ofertelor eclectice non-alimentare și, mai presus de toate, prețuri foarte mici.
Modul de aranjamente interioare stabilite de designerii germani se bazează pe scoaterea în evidență a produselor, dar mai ales a prețurilor. Întodeauna aranjamentele se axează pe scoaterea în față a celor mai importante prețuri, uneori la ofertă.
Lanțul de magazine Lidl au trecut de la rățușca urâtă la o centrală multinațională de consum. A fost în mare parte ignorat de cumpărători la începutul anilor ’90, dar lucrurile s-au întors în favoarea lor. Noul succes al lanțurilor de magazine Lidl, în toată lumea, se bazează pe adevărate tactici inteligente pe care le folosește pentru a-și atrage clienții.
După multe studii, așa cum spuneam, s-a ajuns la concluzia că totul trebuie aranjat după o metodă clară, un design special. Odată elaborate aceste strategii, lucrurile au început să evolueze în bine.
Lanțurile de magazine Lidl folosesc mai multe moduri de a crește eficiența și de a reduce costurile. De exemplu articolele ies din depozit în ordinea exactă în care vor fi stivuite pe rafturi. Nu se pierde niciun centimetru. Lidl stochează doar cel mult 2.000 de produse diferite. Ca și comparație, un supermarket tradițional poate avea până la 40.000 de articole diferite.
Fiecare zonă este concepută pentru a se potrivi iar rafturile au exact aceeași adâncime. Cu accent pe reducerea spațiului, acest lucru înseamnă că există o alegere mult mai limitată. Indiferent cât de repede poți împacheta, este foarte puțin probabil să poți ține pasul cu personalul extrem de eficient al Lidl. Ei reușesc să concureze prin scanarea cumpărăturilor și lasă clienții să încerce frenetic să înghesuie obiecte în geantă.
Având plăți mai rapide înseamnă că pot veni mai mulți clienți. Așa că Lidl a găsit multe modalități de a eficientiza procesul. Au mai multe coduri de bare pe produse. Asta înseamnă că lucrătorii le pot trece mai repede prin sistemele de verificare. O altă cheie a succesului Lidl este culoarul de mijloc. Acesta este plin de obiecte ciudate și dă un sentiment de mister care îi face pe clienți să revină.
Ca parte a reinventării, Lidl a venit ambalat cu elemente de bază tradiționale. Asta se întâmplă în funcție de țara în care-și desfășoară activitatea. Astfel au apărut în rafturi, bine amplasate mai multe alimente proaspete din producțiile locale. Dacă vorbim de congelate, arnajamentele au fost făcute încât să fie scoase în evidență.
Una dintre cele mai geniale idei a fost aceea de a avea o brutărie în interior. Sunt amplasate în zona de acces în magazine, în loc să fie ascunsă în spate. O altă metodă de design eficient, este cea a coșurilor. Majoritatea supermarketurilor folosesc coșuri clasice de sârmă. Acestea au aproximativ aceeași dimensiune, dar Lidl face lucrurile diferit. Oferă coșuri de plastic mai adânci, cu roți și mânere extensibile. Aceasta este o altă formă de strategie, inclusiv coșurle fiind gândite de designerii germani.
Lidl reușește să producă bunuri care sunt aproximativ la fel cu cele ale unor mărci mari. Diferența constă în preț, fiind mult mai ieftin. Lidl utilizează un design și culori similare pentru ambalarea produselor proprii. Această strategie îi face pe cumpărători să creadă că vor cumpăra un produs foarte similar cu cele ale unor mărci importante.
Lidl face parte din angrosistul grupului Schwarz. Compania este al patrulea cel mai mare jucător în comerțul cu amănuntul la nivel mondial. Schawrz deține peste 12.000 de magazine în peste 30 de țări în acest moment. Lidl a fost, de asemenea, mai inovator în ceea ce privește expansiunea și asumarea riscurilor. Lanțul a fost primul care a intrat în Germania de Est când a căzut zidul Berlinului.
Succesul lor a avut un cost uman și prețuri mai mici. În 2019, Lidl a fost supus unor presiuni dure. Totul din cauza condițiilor și a tratamentului lucrătorilor din lanțul lor de aprovizionare, la nivel mondial.