Nu există conducător auto care să nu știe că poate fi oprit oricând pe drum de un echipaj al Poliției, însă puțini știu că există situații în care ar putea fi opriți de cei de la RAR. Care sunt greșelile ce îi duc pe șoferii din România în vizorul inspectorilor de la Registrul Auto Român.
Conform legislației în vigoare, orice vehicul care circulă pe drumurile publice de la noi din țară poate fi oprit oricând în trafic de inspectorii RAR pentru un control. Specialiștii de la Registrul Auto Român pot verifica dacă autoturismul respectă regulile impuse prin lege privind siguranța circulației și protecția mediului.
În cazul în care se vor depista probleme tehnice, conducătorii auto pot fi amendați, iar în situațiile în care neregulile constatate sunt grave, șoferii pot rămâne fără certificatul de înmatriculare al autovehiculului.
În timpul controalelor efectuate în trafic, inspectorii RAR verifică atent fiecare detaliu, orice nefuncționalitate sau sistem care nu corespunde normelor legale va atrage o sancțiune. Aceste acțiuni ale Registrului Auto Român sunt făcute pentru a menține un nivel crescut al siguranței ăn trafic.
Vehiculele din România trebuie să treacă, la un anumit interval de timp, printr-o inspecție tehnică – ITP. Astfel, pentru vehiculele destinate utilizării personale, frecvența cu care acest lucru se face depinde de anul de fabricație a vehiculului. Astfel, un vehicul nou va trebui să facă ITP-ul după trei ani de la cumpărare, apoi la fiecare doi ani.
În cazul autoturismelor mai vechi de 12 ani, șoferii trebuie să le facă inspecția tehnică periodică în fiecare an.
Pe lângă ITP, autoritățile mai au la dispoziție opțiunea de a realiza inspecții tehnice în trafic. Acestea sunt realizate de către inspectorii Registrului Auto Român (RAR).
Verificarea vehiculelor în trafic se realizează de echipe mixte formate din agenți de Poliție și de la RAR, scopul acestora fiind, de fapt, identificarea automobilelor cu probleme la sistemul de frânare, sistemul de direcție, instalația electrică de iluminare și semnalizare, anvelopele și suspensia, sau cele legate de emisiile poluante.
Reprezentanții RAR au precizat că, în ciuda faptului că orice autoturism poate fi oprit în trafic de aceste echipe mixte, agenții le aleg doar pe cele „care sunt susceptibile de a prezenta defecțiuni”. Așadar, șoferii trebuie să fie atenți la luminile care nu funcționează sau care funcționeaza incorect, evacuarea care scoate fum sau cele care prezintă un sistem de frânare nefuncțional.