Din prima zi a anului 2024, UE anunța modificări în legislația europeană, fiind vorba de modificarea taxei pe carbon, prin mecanismul european de ajustare la frontiera de carbon. În acest context, odată cu majorarea taxei, se vor majora și prețurile de achiziție. În acest context, ne-am interesat cât ar plăti românii pentru o Dacia Logan sau pentru un apartament cu 2 camere dacă s-ar impune taxa pe carbon, iar sumele sunt uriaşe.
Așa cum anunța din 2016, Uniunea Europeană a introdus mai multe mecanisme de reducere a poluării, iar una din măsuri este acest mecanism, care este, de fapt, un nou regulament privind emisiile de dioxid de carbon. Un tip de taxare a emisiilor de dioxid de carbon, pentru a ajuta UE să lupte împotriva schimbărilor climatice.
Află despre: Taxă în plus pentru șoferi! Decizia care îi va afecta și pe români
În timp ce actualul sistem UE de comercializare a certificatelor de emisii acoperă țările UE, mecanismul european de ajustare la frontiera de carbon se va aplica bunurilor produse în afara UE, excepție făcând state, precum Islanda, Norvegia, Liechtenstein și Elveția.
Astfel, se abordează problema relocării emisiilor de dioxid de carbon, adică situația în care companiile mută producția de bunuri în țări cu politici mai puțin stricte în materie de emisii, în principal pentru a economisi costurile asociate cu stabilirea prețului carbonului.
Așa cum anunțau la introducerea sa, mecanismul european de ajustare la frontiera de carbon nu va stabili plafoane pentru importuri sau emisii și nu va exista un sistem de comercializare a permiselor de carbon.
Pe lângă multe alte taxe și impozite, Fondul Monetar Internațional (FMI), a cerut României, prin reprezentanții săi, abordarea unei soluții prin care s-ar putea introduce taxa de carbon în România, în anumite segmente, printre acestea în zona de construcții, fiind vorba concret de o taxare a consumului de energie din surse fosile.
Vezi și: Taxă nouă pentru aceste categorii de români. Se întâmplă din ianuarie 2023
Aceeași taxă de carbon, conform recomandărilor FMI, ar putea fi introdusă și la producția de autoturisme. Justificările aduse de reprezentanții FMI pentru introducerea acestei taxe este cea referitoare la deficitul bugetar care ar putea să scadă dacă s-ar introduce o astfel de taxă.
Reprezentanții Asociației Energia Inteligentă au publicat recent o analiză pe baza acestor recomandări FMI, în care au fost calculate potențialele prețuri pentru un apartament de 2 camere. Sumele au fost calculate în funcție de emisiile de carbon pentru un astfel de apartament pe timp de un an, respectiv aproximativ 2 t CO2.
„cca. 800 lei/an (apartament cu 2 camere), adică gospodăria s-ar confrunta cu o creștere cu 26% față de costurile actuale cu gaze naturale considerând prețul plafonat al gazelor de 0,31 lei/kWh cu TVA inclus, respectiv costul cu gazele naturale urmează să ajungă la cca. 3.900 lei/an”
De cealaltă parte, calculul prețului unei mașini Dacia Logan, care ar avea o emisie de 0,116 kg CO2 la fiecare kiloemtru parcurs, arată că un ar fi tot 800 de lei pe an:
„Introducerea unei taxe pe carbon, în sectorul transporturi, având în vedere că prețul carbon ETS 2023 este de 80 Euro/t, costurile care urmează să le scoată suplimentar din buzunar un român care folosește o mașină Dacia Logan sunt de cca. 800 lei/an, adică o creștere cu 12% față de costurile actuale cu combustibilul considerând prețul acestuia 6,5 lei/l, respectiv costul total cu combustibilul urmează să ajungă la cca. 7.600 lei/an.”, se mai arată în analiza AEI.
Citește și: Taxa pe centrală de apartament ar putea deveni realitate: De ce te pedepsește ANRE
Ca și concluzie, deși FMI susține că ar diminua deficitul bugetar, introducerea unei taxe de carbon ar putea genera scumpiri în lanț în toate sectoarele de producție și servicii, iar procentul enunțat de AEI este de cel puțin 10%.