În weekend-ul care s-a încheiat, România a intrat în febra Black Friday, iar majoritatea retailerilor anunță vânzări masive în această perioadă. Dar, mulți români s-au plâns de practici neonoeroase ale anumitor magazine, printre acestea și un magazin din Cluj care a fost amendat cu 40.000 de lei de Black Friday. Citește mai departe și vezi cum au majorat și scăzut apoi prețurile.
De la produse alimentare cu discout în rafturile supermarket-urilor, și până la electronicele și eletrocasnicele vândute de retailerii online, toți românii s-au bătut pe acizițiile de produse în zilele acestea de Black Friday.
Deși nu au fost date publcității cifrele oficiale, mulți retaileri se laudă cu vânzări extrem de mari, dar, mai spun analiștii, în comparație cu anii trecuți, volumele de vânzare au fost în scădere.
România a luat startul cu o săptămână mai devreme, decât data oficială la nivel european, și anume 24 noiembrie, iar toți retailerii au anunțat discount-uri mari la aproape toată gama de produse comercializată.
”Black Friday este un eveniment de cumpărături mult așteptat, a cărui importanță crește de la an la an, simultan cu apetitul cumpărătorilor de a accesa produse din magazine din afară.
Observăm deja o efervescență în volumele livărilor cross-border, care va ajunge la punctul maxim în zilele post Black Friday internațional
Acest fapt confirmă că o pondere importantă a achizițiilor făcute de cumpărătorii transfrontalieri de-a lungul unui an are loc în această perioadă de reduceri”, spune Alexandr Jeleascov, Managing Director, Packeta România, conform IncomeMagazine.
Dar, deși practica este de a vinde produse șla prețuri mici, cu până la 30-40% mai reduse, unele magazine nu țin cont nici de legislație și nici de deotologia practicilor de Black Friday, și nu ar fi prima dată când se întâmpla asta.
Citește și: Cum poţi fi păcălit de Black Friday. Trucurile magazinelor pentru a câştiga sume enorme de bani
Numai că, spre exemplu la Cluj, un magazin a fost amendat cu 40.000 de lei de Black Friday. Citește mai departe și vezi care sunt motivele.
Conform presei locale, inclusiv aici au avut loc vânzări de Black Friday, în mai toate magazinele aflate în oraș, printre acestea și un brand local, Moemax, un magazin local de bricolaj, care anunța înainte de startul campaniei discounturi majore.
Fii atent la: Cât costă iPhone 15 sau Samsung Galaxy S23 la eMag înainte de Black Friday 2023. Aşa nu te vei lăsa păcălit
Numai că, una a fost ceea ce s-a declarat, și alta ceea ce au găsit clienții când au decis să meargă în magazin și să facă cumpărăturile de Black Friday. Reprezentanții Protecției Consumatorilor Cluj aveau să fie sesizați de o parte din clienții retailer-ului, acuzând faptul că și-ar fi înșelat clienții în ceea ce privesc prețurile afișate cu reduceri:
”Pe data de 10.11.2023, Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea Nord-Vest (CRPC RNV) Cluj, prin CJPC Cluj, a desfășurat o acțiune de control la un operator economic, care își desfășoară activitatea pe teritoriul județului Cluj.
Ținând cont de neregulile constatate, la SC MOEMAX.RO. SRL, echipa de control a aplicat următoarele sancțiuni:
1 amedă contravenţională, în cuantum de 40.000 lei și 4 avertismente
încetarea practicii comerciale înșelătoare, până la remedierea deficiențelor”, se arată în comunicatul emis de PC Cluj.
Aceeași publicație locală ziardecluj, a mai precizat și care au fost preacticile magazinului și, de fapt, cum au majorat și scăzut apoi prețurile.
Concret, înainte de intrarea în campania de Black Friday, produsele comercializate aveau să fie majorate, nu cu mult, iar la momentul de start al campaniei de Blac Friday, Moemax a readus prețurile exact la cele de dinaintea acelei majorări. În opinia PC Cluj, acest gen d practici sunt înelătoare:
”În urma acțiunii, comisarii CJPC Cluj au identificat mai multe deficiențe, după cum urmează:
practică comercială înșelătoare aferentă reducerilor promoționale care nu au fost făcute la cel mai mic preț din spațiul de comercializare din ultimele 30 de zile, exemplu: un produs pentru care în perioada 12-31.10.2023, cel mai mic preț de vânzare era 2199 lei, începând cu data de 01-15.11.2023, a intrat în ofertă promoțională cu prețul vechi majorat la 2749 lei și redus la 2336 lei în condițiile în care reducerea trebuia aplicată la prețul de 2199 lei”, se mai precizează în documentul emis.
Din păcate, nu este singuruil retailer care recurge la astfel de practici la nivel național, dar clienților le este recomandat ca înaintea perioadei de Blac Friday să verifice prețurile la produsele dorite și să facă diferența dintre prețuri cu cel puțin 2-3 luni înainte de startul campaniilor de acest tip.