Inspecția tehnică periodică sau ITP, este o verificare standard ce se face la câțiva ani, în cazul mașinilor noi, deținute de către români. Codul rutier pe 2020 arată că șoferii trebuie să realizeze această inspecție, dacă își doresc să poată circula cu atutorismele, în perfectă legalitate. Costul unei astfel de verificări este cel de câteva zeci de lei și variază, în funcție de modelul mașinii, capacitatea vehiculului, dar și vechime.
Șoferii care au autoturisme mai vechi de 12 ani trebuie să meargă la o astfel de inspecție tehnică periodică o dată pe an. În cazul celor cu mașini noi, primul ITP se realizează la trei ani. De asemenea, șoferii cu mașini ce au o vechime de până în 12 ani vor ajunge la verificare pe un interval de doi ani.
Mai mult, conducătorii auto români mai trebuie să știe și că prețul unei astfel de verificări ITP este cel cuprins între 80 și 150 de lei. Tariful variază și în funcție de tipul de mașină. Dacă vor fi prinși în trafic de către agenții de la Rutieră, fără un ITP actualizat, șoferii riscă să rămână chiar fără autoturism. La fel, le va fi aplicată o amendă, după care mașina nu va mai putea fi deplasată altfel decât pe o platformă sau împinsă. Sacțiunea în astfel de cazuri poate fi cuprinsă între 1.305 și 2.900 de lei.
Fiecare inspecție tehnică periodică mai presupune și că mașina va trece sau nu de verificare, în cazul în care prezintă defecte foarte grave. Autoturismele pot trece de ITP cel mult având defecte minore. În cazul celor foarte mari, acestea trebuie remediate într-o perioadă de maximum 30 de zile.