În anul care tocmai s-a încheiat, piața europeană a mașinilor second-hand a fost evaluată la 410 miliarde de euro. Se preconizează că va crește cu 3-4% pe an în anii următori. În ceea ce privește piața locală, conform datelor estimative, vânzarea de mașini second-hand a scăzut cu cel puțin 20 de procente, față de anii precedenți. O primă concluzie ar fi că românii nu mai vor mașini second-hand. Dar, în realitate, motivele sunt mult mai ample.
Piața europeană de mașini second-hand. În timp ce criza coronavirusului a a afectat fără îndoială vânzările, perspectivele pe termen lung sunt bune. În prezent, piața valorează 410 miliarde de euro și se preconizează că va crește cu 3-4% pe an pe termen scurt.
Cu toate acestea, industria are o problemă. Procesul de cumpărare a unei mașini rămâne relativ învechit. Unul din motive este legat de comercianții cu amănuntul. Aceștia au fonduri limitate pentru a investi în canale de vânzare digitale sau în modele de afaceri. Cei mai mulți încă se bazează pe metodele tradiționale, iar acest lucru ține în loc de industria.
Tranzacțiile complet online promit să ajute la depășirea mai multor puncte dureroase existente în parcursul clienților, cum ar fi birocrația împovărătoare și vizitele la mai multe puncte de vânzare. De asemenea, acestea promit multe beneficii suplimentare.
Nu în ultimul rând, accesul instantaneu la o gamă largă de vehicule și compararea ușoară a prețurilor. Cu toate astea, deși în creștere în ultimii doi ani, piața de mașini second-hand a fost impactată de volumul în creștere al mașinilor electrice.
Pe de altă parte, o analiză făcută recent pe piața românească de automobile, arată o scădere a volumului de vânzări, când vorbim de mașini second-hand. Un raport preliminar a arătat că piața a scăzut cu 20 de procente reale, față de piața mașinilor noi și electrice, care în 2022 a crescut cu 7%, în contextul în care criza componentelor nu s-a încheiat.
Când vorbim de mașini second-hand înregistrate în anul care a trecut, vorbim de 316.000 mașini, potrivit unei informări ACAROM. Comparativ, în 2021 raportul dintre mașinile noi și cele second-hand a fost de 1 la 3,2. Conform datelor ACAROM, în 2022 raportul a fost de 1 la 2,4.
Per total, însă, înmatriculările de autoturisme în România au crescut la 126.978 în al treilea trimestru al anului 2022, de la 120.537 în al doilea trimestru al anului 2022. Ceea ce indică, totuși, o putere relativă de cumpărare, fie că vorbim de mașini second-hand, fie de cele noi, pe combustie internă, electrice, sau hibrid.
Rămâne să vedem care va fi trendul în piața europeană și cea locală de mașini second-hand, și dacă volumul vânzărilor va crește, ținând cont de directivele europene de eliminare a mașinilor pe combustie internă până în 2030.