Viitorul mașinilor electrice, în pericol? Creșterea prețurilor la energie ar putea să reprezinte o problemă pentru această industrie, avertizează nemții. Un impact considerabil asupra producției și vânzărilor de mașini electrice îl au și costurile la materiile prime, criza de pe piața pieselor de schimb și reducerea generalizată a bugetelor. Avertismentul șefilor industriei de mașini electrice din Germania.
Până de curând, din cauza prețurilor la benzină, mulți consumatori au optat pentru mașinile electrice. Însă și costurile la energie au început să se majoreze cu aproape o treime, față de anul trecut. Indiferent de modalitatea prin care proprietarii își încarcă mașinile electrice (acasă sau la operatorii de încărcare), consumul înregistrat a fost cu cel puțin zece procente mai mare decât în trecut.
Șefii industriei de mașini electrice din Germania avertizează că urmează noi creșteri de prețuri la energie. Totul din cauza faptului că prețul stabilit la energia electrică este în strânsă legătură cu cel al gazului natural. Știm deja că acesta din urmă a devenit tot mai scump, după ce Rusia a decis să sisteze livrările de gaz către țări din UE.
Comentând oprirea livrărilor de gaz prin principala conductă europeană, Rusia a dat vina pe sancțiunile economice punitive impuse de Occident, în circumstanțele războiului din Ucraina. Atitudinea Moscovei este cel mai clar indiciu că Vladimir Putin încearcă să forțeze Europa să renunțe la sancțiuni. Doar în acest fel, UE ar putea să se bucure de gaz la iarnă.
Această ultimă mișcare a lui Vladimir Putin a crescut semnificativ riscul ca Europa să nu mai primească gaze prin Nord Stream 1, pe toată durata iernii. Analiștii din domeniul energetic se așteaptă la ce e mai rău, din acest punct de vedere.
Revenind la problema mașinilor electrici, unul dintre cei mai mari operatori de încărcare din Germania și-a majorat semnificativ prețurile la începutul lunii septembrie. Este vorba despre Allego, care a scumpit costul de la 43 de cenți pe kilowat oră la 47 de cenți.
Există două tipuri principale de a încărca mașina electrică: prin intermediul curentului continuu și prin așa-numita încărcare ultra-rapidă. În cazul celei dintâi, prețurile au crescut de la 65 la 70 de cenți pe kilowatt-oră. În cazul încărcării ultra-rapide, prețurile s-au scumpit de la 68 la 75 de cenți pe kilowatt-oră.
Șefii industriei de mașini electrice din Germania se arată îngrijorați. Dacă trendul scumpirilor continuă, acesta va avea efect de recul în cazul investitorilor. Iar asta din cauza faptului că nu vor avea stimulente pentru a construi facilități de încărcare, ceea ce va determina ca industria mașinilor electrice să fie mai puțin atractivă.
Dacă până în prezent, în Germania, existau supermarketuri care ofereau posibilitatea de încărcare a mașinii la preț redus, acum afaceriștii introduc taxe. Economistul auto Stefan Bratzel spune că acest obicei reprezintă o amenințare uriașă pentru industria mașinilor electrice.
„Explozia prețurilor la electricitate ar putea sfârși prin a fi un pericol acut pentru tranziția vehiculelor. Trebuie să fim al naibii de atenți în această privință”, a declarat economistul auto Stefan Bratzel, citat de The Guardian.