Rușii ar putea comite cel mai mare furt în război. Valoarea e de 10 miliarde de dolari. „Mă tem că vom vedea cel mai mare furt aviatic din istoria aviației civile”, a spus Volodimir Bilotkah, profesor asociat pentru managementul transportului aerian la Institutul pentru Tehnologie din Singapore.
Rușii ar putea comite cel mai mare furt în război, întrucât companiile occidentale de leasing aviatic trebuie să recupereze până mâine mai bine de 400 de aeronave de la operatorii aerieni din Rusia, doar că aceștia își pierd rapid speranța că vor mai și vedea avioanele. Ele trebuie predate până la trecerea termenului-limită de 28 martie, atunci când intră în vigoare un set de sancțiuni occidentale. Mai precis, până la data de 28 martie trebuie terminat leasingul de avioane către Rusia.
„Mă tem că vom vedea cel mai mare furt aviatic din istoria aviației civile”, a spus Volodimir Bilotkah, profesor asociat pentru managementul transportului aerian la Institutul pentru Tehnologie din Singapore.
Acest leasing presupune ca transportatorii aerieni să folosească aeronave închiriate de la alte companii aviatice ori de la companii specializate în leasing, care, de fapt, sunt și proprietarii din acte. Potrivit Ria Novosti, Rusia are 1.367 aeronave în total.
Peste jumătate dintre avioanele respective sunt, la ora actuală, înregistrate în Rusia, iar cele mai multe deservesc rute interne ruse. Astfel, ele nu mai pot fi recuperate. De altfel, Guvernul rus a precizat deja că 78 de avioane în leasing ale operatorilor aerieni ruși au fost reținute în străinătate și că nu vor mai ajunge înapoi în Rusia.
Marile companii de leasing aviatic își au sediile în Irlanda și Insulele Bermude, iar aceste țări au suspendat certificările de siguranță pentru avioanele date în leasing companiilor ruse, însemnând că acele avioane nu ar mai trebui să zboare, ci să rămână la sol. Dar Rusia a adoptat o lege care permite înscrierea avioanelor în propriul registru aviatic și susține că măsura permite furnizarea în continuare de servicii aviatice.
Cum înscrierea în registrul rus pune însă în contradicție companiile aviatice ruse care le-au închiriat cu societățile de leasing occidentale, mai departe, ele se vor adresa companiilor de asigurare, ca să-și poată recupera valoarea bunurilor sechestrate în Rusia. În acest sens, vor urma procese internaționale ce ar putea dura chiar și zece ani.
Rusia este a 11-a cea mai mare piață aviatică din lume, iar cel mai mare operator aerian din Rusia este Aeroflot, care este deținut de stat. Urmează apoi S7 Airlines, Rossiya Airlines (subsidiară Aeroflot), UTair Aviation, Ural Airlines, Pobeda (subsidiară Aeroflot), Globus Airlines (zboară pentru S7 Airlines), Azur Air și Norwind Airlines.
Cu toate că valoarea avioanelor pe care nu le mai pot recupera este uriașă, ele nu vor cauza probleme financiare extreme companiilor din Vest, întrucât valoarea avioanelor date transportatorilor aerieni din Rusia înseamnă doar 10% din portofoliul companiilor de leasing aviatic.