Astra Vagoane Călători, singura companie românească producătoare de tramvaie, nu va putea participa la licitația lansată de Capitală pentru achiziționarea unor tramvaie noi. Motivul respingerii nu ține de calitatea inferioară a produselor.
De fapt compania produce tramvaie de foarte bună calitate care, cu siguranță s-ar încadra cerințelor și normelor în vigoare, dar Primăria impune anumite criterii de eligibilitate aberante.
Din păcate, Astra Vagoane Călători este o firmă prea “mică” și nu a obținut o cifră de afaceri în ultimii trei ani de cel puțin 280 de milioane de lei. Și știm cu toții cât de “mult” își încurajează statul român propriile companii.
Strict din punct de vedere financiar, criteriul unei cifre de afaceri cât mai mari este important, dar nu reflectă întotdeauna calitatea produselor furnizate.
Firma turcească Otokar care a vândut Bucureștiului noile autobuze s-a încadrat doar pe hârtie normelor impuse de Primăria Capitalei. În realitate, tot mai multe dintre noile autobuze se dovedesc a fi niște rebuturi. Așa se întâmplă când astfel de tranzacții se fac din birou și fără participarea unor experți în domeniu.
Acum, Primăria Municipiului București dorește achiziționarea a 100 de tramvaie și e dispusă să încheie un contract de peste 840 de milioane de lei (fără TVA).
Astra Vagoane Călători a obținut în ultimii trei ani cifre de afaceri de 96 de milioane de lei, de 60 de milioane de lei, respectiv 41 de milioane de lei. Dacă unul dintre criteriile impuse de primărie nu sunt respectate de companii, înseamnă că nu pot participa la licitație.
În Municipiul Arad, companiei românești nu i-a fost pusă nicio piedică, iar primăria municipală a semnat deja achiziția tramvaielor Imperio, primele de ultimă generație din România și primele produse la noi după licență germană.
Tramvaiele care urmează să fie distribuite Aradului din 2019, vor avea 27 de metri lungime, poate atinge o viteză de până la 70 km/h, fiind concepute să funcționeze la capacitate maximă (cu întreținere, evident) până la 30 de ani.
Sunt prevăzute cu 40 de locuri cu scaune și 160 de locuri în picioare, inclusiv o zonă destinată persoanelor cu handicap. În plus, au și un consum redus de energie, de doar 0,64 kW/km.
„Am realizat produsul, l-am omologat, dar, din păcate, nu l-am putut vinde pentru că la toate licitaţiile trebuia să dovedim că tramvaiul circulă, deşi normele UE prevăd că el poate să fie vândut dacă este omologat. De azi, ne vom putea prezenta produsul la toate licitaţiile şi vom reuşi să demonstrăm că este de top. La Arad, fiind oraşul nostru, preţul este doar cel de producţie. Noi nu am vrut profit, ci să oferim un mijloc de transport modern locuitorilor oraşului Arad”, a declarat Gheorghe Sârbu, directorul general al Astra Vagoane Călători, pentru gândul.info.