România este ţara cu cea mai mare rată de analfabeţi funcţional din UE, care culmea, alocă mai mulţi bani pentru învăţământul superior decât pentru cel preuniversitar. Care este procentul de analfabeți funcționali.
Nivelul analfabetismul funcțional a ajuns la sfârșitul anului 2018 la 42% în România, potrivit specialiștilor, care au realizat proiectul prezidențial România Educată. Asta în timp ce rapoartele Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică(OCDE), realizate după testele PISA 2015 arată alte procente față de cel promovat, de 42%.
Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică asigură singurele rapoarte internaționale, care scot la iveală analfabetismul funcțional. Acestea se realizează în urma testărilor făcute de către Program for International Student Assessment (PISA), conform Edupedu.
Testările au loc din trei în trei ani și vizează tinerii în vârstă de 15 ani din peste 70 de state. Aceștia analizează tot felul de aspecte ale sistemului de educație, inclusiv acesta al analfabetismului funcțional.
Studiul PISA, realizat de OECD în 2015, plasează România pe penultima poziţie între cele 28 de state UE, la indicatorul performanţe de citire, cu o pondere de 38,7% din persoanele cu vârsta de 15 ani care se situează sub nivelul doi (mai puţin de 407,47 puncte la test).
De asemenea, la performanţele în matematică, România se situează pe antepenultima poziţie între cele 28 de state UE, cu o pondere de 39,9% din persoanele cu vârsta de 15 ani care se situează sub nivelul doi (mai puţin de 420,7 puncte la test).
Şi în cazul indicatorului performanţă în ştiinţe, România se plasează pe penultima poziţie între cele 28 de state UE cu o pondere de 38,5% din persoanele cu vârsta de 15 ani care se situează sub nivelul doi.
Medie acestor procente, arată un procent de 39,033% analfabetism funcțional. Nicidecum 42%. Dacă vorbim doar despre cei care sunt în această situație la capitolul citire, atunci procentul este chiar cel din raport, 38,7%.
Rezultatele PISA 2015 au fost publicate pe 6 decembrie 2016. Între timp, în 2018 a avut loc o nouă testare PISA, la care a participat și România pe lângă alte 78 de state, ale cărei rezultate vor fi publicate pe 3 decembrie 2019.
Raportul celor de la România Educată arată că „42% dintre copiii români de 15 ani sunt analfabeți funcțional! Nu pot folosi o hartă. Nu pot folosi informația citită într-un manual pentru a rezolva probleme apărute în viața de zi cu zi” și au făcut chiar și un poster cu aceste date. Și tot ei explică că acest lucru înseamnă că „deși pot citi, ei nu reușesc să folosească informația dobândită pentru a rezolva probleme de zi-cu-zi. De exemplu, nu pot înțelege instrucțiunile dintr-un manual sau nu pot alege ruta optimă de deplasare, folosind o hartă”.