Legile justiției au suferit modificări semnificative în urmă cu aproximativ o săptămână. Acestea au fost implementate printr-un OUG inițiat de Tudorel Toader. Iohannis i-a cerut demisia, dar a fost ironizat.
Ignorând complet reacția din presă și online pe marginea modificărilor aduse legilor justiției, Tudorel Toader a făcut o postare stufoasă pe Facebook. Pe lângă glumițe la adresa președintelui țării, Ministrul Justiției a profitat de context pentru a argumenta modificările malițioase aduse legislației.
În mod suspect, Toader și-a apărat ordonanța de urgență apărută în Monitorul Oficial prin intermediul câtorva referințe la pretențiile Comisiei de la Veneția. Argumentele vin la câteva zile după ce s-a bătut cu pumnul în piept că modificările la legea justiției au fost aprobate de Guvern fără să fi fost nevoie să meargă la ”Comisia de la Veneția pentru a solicita sau lua aprobare.”
Ca referință, la mai puțin de 24 de ore după ce i-a fost solicitată demisia de către președintele țării, el susține că, în lipsa ordonanței, ar fi intrat în vigoare prevederile din lege privind pensionarea anticipată a magistraților, contrar „îngrijorărilor prezidențiale” și recomandărilor Comisiei de la Veneția. În opinia sa, de fapt, ne-a făcut un bine, pentru că am fi rămas brusc fără magistrați.
În orice caz, nivelul de ironie gratuit pe care l-a manifestat Tudorel Toader iese la iveală din primele rânduri ale postării de pe Facebook. Aceasta poate fi lecturată integral mai jos. Dacă ți se pare un pic agresivă, s-ar putea să aibă legătură cu semnele de exclamare care încheie majoritate paragrafelor.
„Simple precizări referitoare la OUG pentru modificarea Legilor justiției:
Președintele Republicii cunoștea sau ar fi trebuit să cunoască următoarele:
În lipsa OUG, ar fi intrat în vigoarea Legea nr.242/2018, ar fi creat dreptul magistraților de pensionare anticipată la 20 de ani de activitate, contrar recomandării Comisiei de la Veneția, contrar „îngrijorărilor prezidențiale„ situație în care peste 2000 de magistrați ar fi dobândit vocație la pensionarea anticipată, existând riscul real de creare a unui deficit de personal.
În același timp, în acord cu recomandările Comisiei de la Veneția, prin OUG:
– se asigură stabilitate membrilor aleși din CSM, prin aceea că nu mai pot fi revocați pe motive subiective, constând în pierderea încrederii din partea celor care i-au ales;
– se consacră în mod explicit, faptul că reprezentanții societății civile participă cu drept de vot, la lucrările plenului CSM;
– se prevede faptul că procurorii de la DNA și DIICOT nu mai pot fi revocați în situația aplicării celei mai ușoare sancțiuni, cu avertismentul;
– se prevede transmiterea în direct a interviului susținut de către candidații pentru funcțiile de rang înalt, din cadrul Ministerului public !
Fără a fi examinat și avizat OUG, Comisia de la Veneția a reținut rezolvarea parțială a problemei pensionării anticipate a magistraților, declarându-se favorabilă abrogării acestei prevederi legale.
În mod formal, OUG urmează să fie transmisă Comisiei de la Veneția spre examinare și avizare, aviz care ar urma să fie adoptat la Plenara din decembrie 2018 !
În același timp, OUG a uniformizat cerința de vechime în magistratură, pentru procurorii cu funcții de execuție din cadrul PÎCCJ, DNA și DIICOT, vechime care trebuie să fie de 10 ani.
Pentru funcțiile de conducere se prevede o vechime de 15 ani, spre deosebire de prevederile Legii 242/2018, care stabileau o vechime de 18 ani pentru procurorii de la PÎCCJ.
În repetate rânduri am subliniat cerința distincțiilor necesare dintre legea civilă și legea penală !
OUG este o lege civilă și nu penală, iar pe cale de consecință se înțelege faptul că nu poate retroactiva, nu afectează stabilitate dobândită în condițiile legii !
Neafectând stabilitatea dobândită în condițiile legii, cerința celor 10 ani vechime pentru procurorii de la PÎCCJ, este incidentă zecilor de procurori delegați de către procurorul general al PÎCCJ, iar pe viitor se va aplica față de toți cei care doresc să devină procurori în cadrul PÎCCJ !
Consider că o eventuală nouă modificare a legilor justiției, ar trebui ca pe lângă cerința vechimii în magistratură, pentru procurorii de la PÎCCJ, DNA și DIICOT, să se prevadă și cerința gradului profesional corespunzător parchetului de pe lângă Curtea de Apel !”