Mulți șoferi care au mașini diesel ajung cu ele în service și nu știu exact care este cauza. Specialiștii au spus care este principala greșeală pe care o fac proprietarii mașinilor respective, care scurtează crunt viața motoarelor.
În primul rând, trebuie știut faptul că maşinile cu motoare diesel se conduc diferit faţă de cele care funcţionează pe benzină. Una dintre diferenţele foarte importante este turaţia la care trebuie menţinut motorul. Turbina motoarelor diesel reprezintă o piesă foarte importantă, destul de scumpă, care poate pica prima, dacă nu sunt respectate câteva reguli de bază.
– Imediat după pornirea motorului, acesta nu trebuie turat (atunci când este rece) măcar 30 de secunde.
– În mers, turaţia trebuie menţinută între 2.000 şi 3.000 de rotaţii/minut. Specialiştii susţin că peste 3.000 de rotaţii nu este chiar sănătate curată pentru motor deoarece provoacă uzuri mari de la frecare şi pericolul de overboust, presiune prea mare în partea rece a turbinei – adică compresorul – în cazul în care se defectează un sistem de siguranţă numit Waste-gate.
:format(webp):quality(80)/https://static.playtech.ro/stiri/wp-content/uploads/2020/05/To%C8%9Bi-%C8%99oferii-care-au-ma%C8%99ini-pe-diesel-trebuie-s%C4%83-afle-asta-imediat-1.jpg)
Toți șoferii care au mașini pe diesel trebuie să afle asta imediat
Turația mare nu este bună pentru motoarele diesel, dar turația mică reprezintă o greșeală majoră și moarte sigură pentru motor. Turaţia sub 1.750 rotaţii/minut face ca pe evacuare să iasă fel de fel de funingini care înfundă catalizatorul, se depun şi blochează supapa de la EGR (un sistem de reducere a noxelor – oxizii de azot). Unii şoferi anulează acest sistem prin scoaterea mufei dar acest lucru înseamnă alte probleme pentru motor, întrucât diagrama calculatorului de gestiune a parametrilor motorului – ECU – îl are în vedere şi trebuie resoftat.
De asemenea, mersul subturat distruge şi transmisia (ambreaj, angrenaje din cutia de viteze, diferenţial, planetare) şi produce vibraţiii care distrug lagărele elastice ale motorului şi ale sistemului de avacuare. – O altă recomandare este ca după un drum lung, motorul trebui lăsate să funcţioneze în gol cel puţin 60 de secunde, pentru a se răci turbina şi uleiul, scrie adevărul.ro.
Proprietarii de mașini diesel trebuie să știe că atunci când nu se foloseşte maşina mult timp este nevoie ca motorul să fie pornit din când în când. Trebuie lăsat să se încălzească 30 de secunde, după care se turează pe la 2.000 – 3.000 de rotaţii pe minut timp de 1 – 2 minut, la fel ca în trafic cu fluctuaţii de turaţie în relanti şi 3.000 de rotaţii.