20 iulie, Ziua Aviației. Legătura specială pe care a avut-o Henri Coandă cu Nicolae Tesla și marea sa obsesie pentru Jules Verne. La data de 20 iulie, se sărbătorește anual Ziua Aviației și a Forțelor Aeriene. Henri Coandă (n. 7 iunie 1886, București, România – d. 25 noiembrie 1972, București, România) a fost un academician, inginer, fizician, pionier al aviaţiei și inventator al motorului cu reacţie.
De numele lui Henri Coandă se leagă experimentele aerodinamice prealabile și construirea primului avion cu reacţie, fără elice, numit „Coandă 1910”, prezentat la al doilea Salon Internaţional Aeronautic de la Paris. În 1934, Henri Coandă a obţinut un brevet de invenţie francez pentru Procedeu şi dispozitiv pentru devierea unui curent de fluid ce pătrunde într-un alt fluid, fluid care astăzi îi poartă numele.
Câteva înregistrări cu Henri Coandă sunt păstrate în Arhiva de Istorie Orală a Societăţii Române de Radiodifuziune, care au fost difuzate la radio la sfârşitul anilor ’60.
Acesta povestea că deși numele său era Henri, în familie i se zicea Micu, deoarece era cel mai mic dintre membri. Din copilărie era atașat de vânt, motiv pentru care a crea zmeie. Mai târziu avea să facă prima mașină de treierat care a fost pusă în mişcare de o moară de vânt.
Henri Coandă povestea că și lecturile din adolescență i-au influențat pasiunea pentru aviație. Era fascinat de scrierile lui Jules Verne, dar și Nicolae Tesla, pe care l-a cunoscut și pe care l-a descris ca fiind „unul dintre oamenii foarte importanţi care a schimbat poate toată viaţa omenirii”, avea să lase o influență puternică asupra sa.
„Ceea ce m-a influenţat foarte mult pe mine a fost cu certitudine Jules Verne… asta e cu certitudine! Actualmente, bineînţeles că lucrurile pe care le prevedea Jules Verne sunt astăzi toate… copiii nu se mai interesează. Dar bineînţels că dacă din timpul lui [Blaise] Pascal cineva s-ar fi pasionat pentru o roabă, înainte ar fi fost un lucru extraordinar, pentru că nu se cunoştea roaba.
Şi roaba a fost făcută şi terminată de către Pascal! Nu complet, pentru că se mai făceau deja câteva înainte, dar roaba cum este ea astăzi întrebuinţată, este ideea lui Pascal. Ei bine, la fel s-a făcut şi cu Jules Verne: astăzi toate lucrurile lui Jules Verne toată lumea le admite, dar în timpul nostru nu era nimic.
Eu l-am cunoscut când eram tânăr de tot, pe [lângă] tatăl meu – care a fost totdeauna lângă mine -, pe Nicolae Tesla. Nicolae Tesla care este inventatorul electricităţii, curentul alternativ, era român din Banat. E bănăţean şi felul lui de a gândi şi de a vedea m-a format enorm de mult. El era cu patru zile mai tânăr ca tată-meu.
Dar nu pot să spun că n-am fost influenţat şi de el, pentru că felul lui de a vorbi şi de a prezenta lucrurile era aşa de extraordinar, încât… a rămas… Unul dintre oamenii foarte importanţi care a schimbat poate toată viaţa omenirii e un bănăţean!”, mărturisea Henri Coandă, conform sursei citate.