19 iul. 2024 | 23:33

Ar putea un avion să se prăbușească din cauza turbulențelor? Care tip de aeronavă este cel mai periculos, conform piloților

ACTUALITATE
Ar putea un avion să se prăbușească din cauza turbulențelor? Care tip de aeronavă este cel mai periculos, conform piloților
Pot turbulențele să provoace prăbușirea unui avion. Ce spun speciliștii.

Experții consideră că turbulențele devin tot mai frecvente și severe, iar schimbările climatice joacă un rol major în această tendință. Profesorul Paul Williams, un om de științe atmosferice si climatologice, coautor al primului studiu global privind impactul schimbărilor climatice asupra turbulențelor, a avertizat anul trecut că, dacă nu se iau măsuri pentru a combate schimbările climatice, zborurile vor deveni tot mai perturbate de turbulențe. Dar această creștere a turbulențelor reprezintă o amenințare reală pentru siguranța zborurilor și ar trebui pasagerii să fie îngrijorați? Jurnaliștii de la Sky News au discutat cu câțiva piloți pentru a afla răspunsul.

Vezi și: Ce sunt „golurile de aer”, ce riscuri implică și la ce să ne așteptăm în viitor

Creșterea turbulențelor: o amenințare reală?

Chris McGee, un pilot comercial cu aproape 30 de ani de experiență, a pilotat atât zboruri lungi, cât și scurte. Ea explică că probabilitatea ca un avion să se prăbușească din cauza turbulențelor este „aproape la fel de probabilă ca și cum ar cădea un meteorit în capul meu când ies pe ușă”. McGee subliniază că „avioanele sunt construite extrem de robust” și că, datorită noilor tehnologii și materialelor, cum ar fi fibra de carbon, aeronavele sunt mult mai flexibile și capabile să facă față turbulențelor într-un mod sigur și confortabil. În concluzie, șansele ca o aeronavă să se prăbușească din cauza turbulențelor sunt extrem de mici.

Turbulențele severe care au cauzat recent probleme pentru pasageri sunt totuși evenimente izolate. De exemplu, un zbor Air Europa din Madrid a fost nevoit să aterizeze de urgență după ce a fost lovit de turbulențe severe, iar 30 de persoane au fost tratate în spital pentru răni minore. Într-un alt incident, un bărbat britanic de 73 de ani a murit din cauza unui stop cardiac suspectat și cel puțin 30 de persoane au fost rănite în urma unor turbulențe extreme pe un zbor Singapore Airlines de la Londra la Singapore. Chris McGee subliniază că astfel de incidente sunt „extrem de rare”. În cei aproape 30 de ani de carieră, ea a experimentat doar câteva cazuri de turbulențe severe, ceea ce este similar cu experiențele colegilor ei piloți. Turbulențele foarte extreme sunt „foarte, foarte rare”, în timp ce cele mai puțin severe sunt destul de comune.

Tipuri de turbulențe și impactul lor

Cele mai comune cazuri de turbulențe sunt asociate cu norii de furtună, care sunt de obicei bine prevăzuți și monitorizați. Acest lucru permite avioanelor să zboare în jurul lor sau să pregătească pasagerii și echipajul în avans, activând semnele de centură de siguranță înainte de a intra în zonele cu turbulențe. Cu toate acestea, turbulența extremă despre care vorbește Chris McGee este cunoscută sub numele de turbulență în aer clar (CAT) și este considerată mai periculoasă deoarece nu are semne vizibile, cum ar fi norii.

Această mișcare verticală invizibilă a aerului are loc de obicei la altitudini de peste 15.000 de picioare și este în mare parte legată de jet stream. CAT nu poate fi detectată în avans, iar în timp ce avioanele pot face față turbulențelor extreme, incapacitatea piloților de a o detecta reprezintă cea mai mare amenințare. Chris explică că una dintre pericolele CAT este că poate fi insidioasă: „Poate începe cu o turbulență moderată care devine severă sau te poate lovi brusc și sever de la început.” În prezent, nu există instrumente în arsenalul piloților care să prezică acest tip de turbulență, ceea ce face ca reacția rapidă și pregătirea să fie esențiale.

James Downey, un prim-ofițer la o companie aeriană low-cost, a experimentat CAT o singură dată în cariera sa de nouă luni. El admite că a simțit un element de nervozitate, mai ales pentru că nu mai experimentase acest tip de turbulență înainte. Cu toate acestea, incidentul a fost raportat de un avion din fața lor, permițându-le să coboare și să-și informeze pasagerii și echipajul în avans. Incidentul a durat doar aproximativ un minut, iar James spune că a fost mulțumit de modul în care echipajul și sistemele avionului au gestionat situația.

Impactul asupra pasagerilor și pregătirea piloților

Pentru pasageri, experimentarea CAT sau altor tipuri de turbulențe severe poate fi „foarte tulburătoare” deoarece nu au nicio indicație a ceea ce se întâmplă. Piloții, pe de altă parte, au acces la instrumente de bord care le oferă o imagine mai clară a situației. Chris povestește din experiența sa cu CAT: „Antrenamentul nostru intră în acțiune. Ai ceea ce numim efectul de surpriză, pentru că nu te aștepți la asta. Este ca și cum cineva ar sta în spatele ușii și ar spune ‘Boo’ – orice ființă umană va reacționa. Dar odată ce acest efect de surpriză dispare, ceea ce se întâmplă relativ rapid, intră în acțiune antrenamentul nostru și pilotăm avionul.”

Chris subliniază că, deși experimentarea CAT este „foarte tulburătoare” pentru pasageri, piloții sunt bine pregătiți pentru astfel de situații. „Pe puntea de comandă, avem mai multe indicii datorită instrumentelor noastre. Putem vedea rata de urcare și coborâre, și putem monitoriza mișcările aeronavei în termeni de altitudine și control.” În plus, Chris adaugă că pasagerii nu au niciun indiciu despre ceea ce se întâmplă, deoarece aceștia doar privesc pe fereastră și simt forțele G. Această lipsă de informație contribuie la anxietatea lor.

James Downey, prim-ofițer, a experimentat CAT o singură dată și a recunoscut că a avut unele emoții la început, mai ales că nu mai trecuse prin asta înainte. Cu toate acestea, avionul din fața lor raportase turbulențele, permițându-le să coboare altitudinea și să informeze echipajul și pasagerii. Incidentul a durat doar un minut, iar James a fost mulțumit de modul în care echipajul și sistemele avionului au gestionat situația.

Cum să rămâi în siguranță în timpul zborurilor

Decesele cauzate de turbulențe sunt extrem de rare. Administrația Federală a Aviației din SUA (FAA) a raportat că între 2009 și 2021, 146 de pasageri și membri ai echipajului au fost grav răniți din cauza turbulențelor. Cu toate acestea, rănile minore sunt mai frecvente. Primul tău nivel de protecție este să respecți semnele de centură de siguranță atunci când acestea se aprind. Chris sugerează că unii pasageri, în special cei care zboară frecvent, au devenit desensibilizați la aceste avertismente și întârzie să se așeze și să-și pună centurile.

Chris și James subliniază că natura imprevizibilă a CAT înseamnă că uneori sunt surprinși și nu pot activa semnele de centură de siguranță suficient de devreme. În astfel de cazuri, cel mai bine este să rămâi așezat cât mai mult posibil și să îți ții centura de siguranță pusă, chiar și lejer. Chris adaugă: „Este acolo pentru un motiv și va preveni rănile pe care le-ai putea suferi.” Urmând instrucțiunile de bază în timpul zborului, nu ar trebui să te îngrijorezi. „Zborul este un lucru minunat,” spune aceasta pentru Sky News. „Este un privilegiu fantastic că putem oferi acest serviciu oamenilor, și ar fi o mare pierdere dacă oamenii ar fi descurajați din cauza unei credințe greșite că turbulențele periculoase sunt în creștere.”

Eforturi pentru a combate turbulențele

Organismele din industrie, cum ar fi Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB), colectează date din rapoartele piloților pentru a găsi modalități mai bune de a detecta CAT. Aceste date ar putea permite piloților să evite rutele unde se așteaptă CAT sau să se pregătească în avans pentru acest tip de turbulență.

Între timp, liderii din aviație caută modalități de a reduce emisiile de CO2 ale zborurilor pentru a combate schimbările climatice, deși industria aviației este responsabilă pentru doar 2,5% din emisiile globale de CO2.

Concluzie

Deși turbulențele pot provoca disconfort și anxietate pasagerilor, probabilitatea ca acestea să ducă la prăbușirea unui avion este extrem de mică. Prin respectarea regulilor de siguranță și înțelegerea riscurilor reale, pasagerii pot călători cu încredere. Este esențial să urmezi instrucțiunile echipajului și să îți ții centura de siguranță pusă cât mai mult posibil în timpul zborului. În ciuda creșterii frecvenței și severității turbulențelor din cauza schimbărilor climatice, industria aviației continuă să ia măsuri pentru a asigura siguranța pasagerilor și a echipajului. Zborul rămâne una dintre cele mai sigure forme de transport, iar măsurile preventive și pregătirea piloților contribuie semnificativ la menținerea acestui record impresionant de siguranță.