08 iul. 2024 | 17:33

Povestea celebrei Gări Filaret, prima cale ferată din București. De ce a fost desființată după un secol de existență

ACTUALITATE
Povestea celebrei Gări Filaret, prima cale ferată din București. De ce a fost desființată după un secol de existență

Gara Filaret din București reprezintă una dintre cele mai vechi și semnificative construcții feroviare din România. Aceasta a jucat un rol crucial în dezvoltarea transportului feroviar din țară și a avut un impact major asupra evoluției capitalei. Iată o privire asupra istoriei acestei gări emblematice.

Începuturile Gării Filaret

Construcția Gării Filaret a început în anul 1869, sub conducerea inginerului Elie Radu. Aceasta a fost inaugurată oficial pe 19 octombrie 1869, fiind prima gară din București și una dintre primele gări din România.

Gara Filaret a servit inițial ca punct de plecare pentru trenurile care circulau pe ruta București-Giurgiu, primul tronson de cale ferată din Principatele Române.

Importanța strategică

De-a lungul timpului, Gara Filaret a avut o importanță strategică semnificativă. Prin conexiunea cu portul Giurgiu, aceasta facilita transportul de mărfuri și pasageri între București și Dunăre, permițând astfel o legătură rapidă cu alte regiuni ale țării și cu rețeaua internațională de transport.

Aceasta a fost, de asemenea, un punct esențial în timpul Războiului de Independență din 1877-1878, când a fost folosită pentru transportul trupelor și echipamentelor militare.

Vezi și: Locul neștiut din Gara de Nord. Bucureștenii habar nu aveau că există așa ceva

Cum arata Gara Filaret la sfârșitul secolului al XIX-lea. Foto arhivă

Cum arata Gara Filaret la sfârșitul secolului al XIX-lea. Foto arhivă

Declinul și transformările

După deschiderea Gării de Nord în 1872, importanța Gării Filaret a început să scadă treptat. Aceasta a continuat să fie utilizată pentru transportul de mărfuri și pentru trenuri locale, dar activitatea sa a fost considerabil redusă.

În anii ’60, clădirea gării a fost transformată într-o autogară, cunoscută și-n prezent sub numele de Autogara Filaret. Această schimbare a marcat un nou capitol în istoria clădirii, societatea autohtonă  fiind nevoită să se adapteze, astfel, nevoilor moderne de transport.

Restaurarea și conservarea patrimoniului

În ultimele decenii, au existat numeroase inițiative pentru restaurarea și conservarea Gării Filaret, recunoscându-se valoarea sa istorică și arhitecturală.

Clădirea a fost declarată monument istoric, iar proiectele de restaurare au vizat păstrarea elementelor arhitecturale originale și redarea strălucirii de odinioară.

În prezent, Gara Filaret este un simbol al patrimoniului feroviar al Bucureștiului și un punct de atracție pentru turiști și pasionați de istorie.

Vezi și: Gara de Nord, file de istorie. 12 detalii fascinante din trecutul celei mai mari gări a Bucureștiului

Importanța culturală și turistică

Gara Filaret nu este doar un simbol al dezvoltării feroviare, ci și un reper cultural. Aceasta a fost subiectul multor lucrări de artă, inclusiv fotografii, picturi și documentare, care au surprins esența și transformările acesteia de-a lungul timpului.

Autogara Filaret. Imagine de arhiva

Autogara Filaret. Imagine de arhiva

De asemenea, clădirea servește ca un exemplu de arhitectură feroviară din secolul al XIX-lea, oferind vizitatorilor o privire asupra trecutului industrial al Bucureștiului.

Gara Filaret din București reprezintă un capitol important în istoria transportului feroviar din România. De la inaugurarea sa ca prima gară din capitală, la transformarea sa într-o autogară și recunoașterea sa ca monument istoric, Gara Filaret rămâne un simbol al evoluției și adaptabilității infrastructurii de transport.

Aceasta continuă să inspire și să fascineze, păstrându-și locul de onoare în patrimoniul cultural al Bucureștiului.

Vezi și: Locul secret din Gara de Nord București pe care românii l-au uitat. Puțini călători mai intră aici