Gara de Nord, file de istorie. 12 detalii fascinante din trecutul celei mai mari gări a Bucureștiului

Gara de Nord, file de istorie. 12 detalii fascinante din trecutul celei mai mari gări a Bucureștiului
Cea mai mare gară a Bucureștiului: Gara de Nord - file de istorie.

Gara de Nord din București a fost inaugurată în data de 25 septembrie 1872, anul acesta împlinindu-se 148 de ani de existență a acesteia. Acest spațiu are o istorie zbuciumată, fiind martor atât la suferințele cât și la bucuriile țării. Iată 12 lucruri fascinante din trecutul Gării de Nord.

12 file din istoria celei mai mari gări din București: Gara de Nord

  1. Locul în care urma să fie ridicată cea mai mare stație feroviară din România, a fost ales de către Carol I.
  2. Piatra de temelie a clădirii a fost așezată în prezența domnitorului Carol I, pe data de 10 septembrie 1868.
  3. Terenul pe care a fost ridicată gara, era proprietatea boierului Dinicu Golescu. Acesta îl lăsase zestre nepoatei sale, Zoe Racoviță. Când aceasta l-a scos la vânzare, o mare parte din el a fost cumpărat de către statul român, pentru a construi pe el gara.
  4. Prima linie de circulație feroviară dată în exploatare, a fost linia Roman-Galați-București-Pitești, care avea o lungime de 600 km și un număr de 39 de stații.
  5. Denumirea inițială a gării a fost Gara Târgoviște, în anul 1888 devenind Gara de Nord.
Imagine veche cu Gara de Nord.
File din istoria Gării de Nord. Cea mai mare gară a Bucureștiului.
  1. A devenit principalul nod feroviar al Capitalei și al României, chiar dacă la început nu a fost concepută pentru a deveni principala gară a Bucureștiului.
  2. De-a lungul timpului a suferit modificări, la Început fiind construită în forma literei U.
  3. Ultima sa restaurare a avut loc în perioada 1997-1999, fiind o clădire inclusă pe lista monumentelor istorice.
  4. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial a fost pe punctul de a fi dărâmată de bombardamentele care au afectat clădirea, dar a rămas în picioare.
  5. Evenimentele din 1989 au salvat-o de la demolare, deoarece Nicolae Ceaușescu plănuise să o demoleze și să construiască alta la marginea orașului.
  6. Gara Filaret o depășește ca vechime, Gara de Nord nefiind cea mai veche gară din țară.
  7. În anul 1960 aceasta a fost transformată în autogară.

Descriere a Gării de Nord

Conform adevarul.ro, în lucrarea ”Gara feroviară, expresie a coliziunii culturale dintre oraș și teritoriu. Studiu de caz: Gara de Nord, București”, arhitectul Alexandra Buleu, de la Universitatea de Arhitectură și Urbanism ”Ion Mincu” din București, arată :

”Istoria acestui obiectiv debutează în secolul XIX, într-o perioadă când societatea românească era puternic influenţată de cultură franceză. Debutul construcţiei gării a fost realizat în prezenţa domnitorului Carol I, la data de 10 septembrie 1868, prezenţa conducătorului statului la acest eveniment marcând importanţa deosebită a noului echipament urban. Proiectul gării cuprindea o clădire în formă de U, cu două corpuri paralele legate de un al treilea corp dispus perpendicular, cu arhitectură inspirată de cea a Gării de Nord din Paris.

Gara destinată de la bun început pentru tranzitul de călători şi mărfuri cuprindea şapte linii de cale ferată, mai multe ateliere şi birouri. De-a lungul timpului i s-au adăugat corpuri noi, au fost realizate schimbări ale faţadelor, devenind din gară de tranzit, o gară terminus. La data de 25 septembrie 1872, gara este inaugurată în cadru festiv. Astfel, staţia care primeşte numele de Gara Târgovişte se deschide circulaţiei feroviare pe linia Roman – Galaţi – Bucureşti – Piteşti“.