28 sept. 2022 | 07:25

Cele mai mari hackuri din istoria jocurile video: cum au ajuns pe internet informațiile secrete

ACTUALITATE
Cele mai mari hackuri din istoria jocurile video: cum au ajuns pe internet informațiile secrete

GTA 6, Half-Life 2, The Witcher 3 și o mulțime de alte jocuri au generat scurgeri uriașe înainte de a fi lansate.

Scurgerile de jocuri video au dus la capturi de ecran, videoclipuri, coduri și chiar versiuni jucabile ale jocurilor întregi care ies din hambar înainte de program. Reacția fanilor poate acoperi un spectru larg: entuziasm față de un joc care arată grozav, prudență din cauza potențialelor spoilere sau dezamăgire că un joc – chiar dacă nu a fost încă lansat – nu se ridică la nivelul așteptărilor.

Iar pentru dezvoltatori și editori, scurgerile de informații nu sunt doar o problemă continuă, ci o adevărată sursă de îngrijorare, nu doar din punct de vedere al securității, ci din punctul de vedere al judecății care vine de la oamenii care își văd munca neterminată. Aveți o primă schiță a unui roman undeva pe computer? Imaginează-ți dacă te-ai trezit mâine și ai descoperi că întreaga lume o citește și-i subliniază toate defectele.

Mai jos am adunat unele dintre cele mai mari și mai notabile scurgeri din istoria jocurilor pentru PC, de la jocuri viitoare precum GTA 6  la succese precum Mass Effect 3 până la bijuterii mai vechi precum Stalker: Shadow of Chernobyl.

Grand Theft Auto 6

În septembrie, Rockstar Games a suferit o „intruziune în rețea” care a dus la difuzarea pe internet a aproximativ 90 de videoclipuri cu înregistrări GTA 6 în curs de dezvoltare. Filmările, care au fost verificate ca fiind autentice, au confirmat câteva zvonuri despre joc, cum ar fi că va prezenta prima protagonistă feminină a seriei și va avea loc în Vice City.

Filmările au constat în cea mai mare parte din clipuri scurte în modul de depanare, deși au fost dezvăluite și câteva secvențe mai lungi, cum ar fi un jaf de restaurant și o discuție cu un teoretician al conspirației. În timp ce povestea generală, majoritatea detaliilor personajelor și misiunile majore nu au fost stricate, acest hack reprezintă încă o încălcare majoră a uneia dintre cele mai mari companii de jocuri de noroc care face unul dintre cele mai așteptate jocuri vreodată.

Aproape fiecare joc Assassin’s Creed vreodată

Ubisoft are o istorie lungă de scurgeri ale jocurilor sale, mai ales când vine vorba de seria Assassin’s Creed. Cel mai recent, s-au scurs detalii despre mai multe jocuri AC viitoare înainte de prezentarea Ubisoft Forward din 2022, inclusiv Mirage, Infinity și un joc cu numele de cod Assassin’s Creed Red, plasat în Japonia.

Aceste scurgeri specifice au fost rezultatul unui YouTuber care a semnat un NDA cu Ubisoft, dar a lansat detaliile jocurilor pe un cont secundar de Twitter.

Dar, cu siguranță, aceasta nu a fost prima dată când un joc Assassin’s Creed a fost dezvăluit înainte de a fi intenționat. Cu numele de cod inițial Assassin’s Creed: Victory, detalii despre jocul care avea să devină Assassin’s Creed: Syndicate s-au scurs cu mult înainte de lansare. Activele includ videoclipuri din joc și revelația că jocul va avea loc în Londra victoriană.

Scurgerile nu sunt nimic nou pentru Ubisoft, a cărui operațiune extinsă pe mai multe continente și zeci de angajați. Jocuri precum Watch Dogs 2, The Division, Far Cry Primal și alte jocuri AC au avut toate informații scurse înainte de termen.

Crysis 2

Cu o lună întreagă înainte de data lansării în 2011, o versiune aproape completă a Crysis 2, inclusiv modul multiplayer și chei de autentificare online, s-a scurs pe o serie de site-uri torrent. Deși avea probleme și conținea o serie de elemente de substituent, se pare că era încă jucabil de la început până la sfârșit.

Din păcate, Crysis 2 a devenit cel mai piratat joc al anului și, deși se suspectează că scurgerea a venit de la un angajat al Crytek sau EA, vinovatul nu a fost niciodată identificat public.

The Witcher 3

A treia intrare foarte așteptată în seria The Witcher a CD Projekt Red a fost precedată de o scurgere masivă de informații după ce conținutul Google Drive al unui angajat a fost făcut public. Printre fișierele scurse se află secrete despre povestea RPG-ului, inamici, misiuni, note despre „fizica sânilor” și chiar și multiplele finaluri ale jocului.

Tentația de a te scufunda în detaliile unui joc atât de așteptat cu nerăbdare trebuie să fi fost enormă pentru fani, dar sperăm că oricum ai reușit să te bucuri de surprize. Aceasta nu a fost prima oară când The Witcher a avut probleme cu scurgeri de informații: mai multe videoclipuri despre jocul The Witcher 2 au fost, de asemenea, difuzate înainte de termen.

Mass Effect 3

După ce o versiune timpurie a Mass Effect 3 s-a scurs cumva pe Xbox Live, minerii de date au pătruns în cod și au dezvăluit o copie a neterminată a scenariului. Mulți oameni s-au uitat, desigur, mulți dintre ei au început imediat să se plângă de conținut.

Totuși, feedback-ul este feedback. Cofondatorul BioWare, Ray Muzyka, a spus că studioul ia în serios feedback-ul fanilor, chiar dacă fanii lor oferă note despre un scenariu pe care nu ar trebui să-l vadă. Printre modificările aduse scenariului final este posibil să fi fost câteva rescrieri bazate pe notele pe care le-au primit cu privire la versiunea lor scursă.

Doom 3

La sfârșitul anului 2002, cu peste un an înainte de lansarea sa efectivă, un demo a lui Doom 3 prezentat la E3 din acel an a ajuns pe internet, permițând celor care l-au descărcat să joace secvența de introducere și câteva niveluri timpurii ale jocului.

Potrivit unui memoriu scris de John Carmack, sursa scurgerii a fost un angajat de la ATI, care ulterior a fost concediat. Nimic din toate acestea nu a fost confirmat și nu se știe dacă scurgerea a fost accidentală sau intenționată.

Half-Life 2 și Counter-Strike

Planuit inițial pentru septembrie 2003, nu aveam să vedem lansarea sequelului Half-Life decât 13 luni mai târziu, după ce rețeaua lui Valve a fost spartă și codul sursă, hărțile, modelele și versiunile jucabile ale HL2 și Counter-Strike: Source au fost furate și au fost scurse.

În cele din urmă, vinovații au fost arestați de autoritățile germane după ce Gabe Newell s-a prefăcut că este interesat să angajeze unul dintre hackeri pentru a lucra la Valve și a obținut informațiile sale de contact. Procesul a dus la o condamnare la doi ani de probă pentru unul dintre hackeri, iar Half-Life 2 nu a fost lansat oficial până în noiembrie 2004.

StarCraft 2: Heart of the Swarm

Expansiunea pentru StarCraft 2: Wings of Liberty a fost lansată în martie 2013, dar o parte a sosit înainte de termen. Un videoclip cu sfârșitul campaniei single-player a fost difuzat înainte ca expansiunea în sine să aterizeze. Deși a fost un animatic dur, fără sincronizare buzelor și care conținea niște storyboard-uri cu substituenți, a fost totuși un spoiler masiv pentru poveste.

Call of Duty: Modern Warfare 3

În mai 2011, Kotaku a primit o mulțime de informații despre viitorul Call of Duty: Modern Warfare 3, cu aproximativ șase luni înainte ca acesta să fie programat pentru lansare și înainte ca acesta să fi fost chiar anunțat oficial. Aceste informații au inclus detalii despre poveste, capturi de ecran și detalii despre armele, nivelurile și modurile jocului, aparent din mai multe surse din cadrul dezvoltatorului și editorului.

Ca răspuns, dezvoltatorii au trebuit să-și accelereze propriul plan de marketing și au lansat imediat o serie de trailere pentru joc.

Dishonored 2

Am aflat de existența lui Dishonored 2 într-un mod destul de jenant: în timp ce repeta pentru prima sa conferință de presă E3, Bethesda a transmis — în direct pe Twitch, nu mai puțin — o conversație între membrii Arkane Studios (dezvoltatorul Dishonored) care îl menționa pe Harvey Smith (directorul Dishonored).

După câteva minute de discuții, cineva și-a dat seama în sfârșit că va fi difuzat pe internet și a închis-o, dar era prea târziu: câteva mii de fani ascultaseră tot timpul.

World of Warcraft: Cataclysm

Înainte de a lua parte la o alfa închisă, participanților li se cere adesea să accepte să nu împărtășească detalii despre experiențele lor. Ceea ce este mai greu este să se asigure că respectă acel acord, ca și în World of Warcraft: Cataclysm. Înainte de apariția expansiunii la BlizzCon, un tester alfa a postat cantități uriașe de informații despre Cataclysm online, inclusiv capturi de ecran și videoclipuri, detalii despre clasele și  rasele personajelor, dungeonuri și alte caracteristici.

Stalker: Shadow of Chernobyl

În 2003, un pre-alfa pentru Stalker a fost difuzat în rețelele P2P și, deși a fost nevoie de o anumită configurație pentru a funcționa și îi lipseau lucruri precum inamicii și animalele, era încă jucabil.

În mod ironic, modul numit Lost Alpha, care a încercat să restabilească jocul la promisiunea de dinainte de lansare, a fost, de asemenea, scurs înainte de timp de testerii beta, forțându-i pe moderi să-și lanseze munca mai devreme și stricându-și planurile pentru ca acesta să devină o expansiune oficială.