06 iul. 2022 | 15:25

Top 10 cele mai comune mituri despre mașinile electrice

ACTUALITATE
Top 10 cele mai comune mituri despre mașinile electrice

Spre deosebire de ceea ce unii oameni ar putea crede în mod greșit, iată adevărul clar despre vehiculele electrice.

Pentru majoritatea consumatorilor, vehiculele electrice sunt mașinile viitorului. Cu toate acestea, cu multe noi modele alimentate de baterii programate pentru lansare în următorii ani, viitorul este mai aproape decât ar crede mulți.

Iată o privire rapidă la 10 mituri comune despre mașinile electrice pe care le-am auzit în ultimul timp.

1. Mașinile electrice vor fi întotdeauna mai scumpe

Prețurile vehiculelor electrice au scăzut constant de la începutul secolului, până la punctul în care se apropie de egalitatea cu vehiculele „clasice”.

Prețurile bateriilor cu litiu-ion au scăzut cu 97% din 1991 și este probabil să devină mai ieftine, pe măsură ce laboratoarele continuă să inoveze tehnologia și producția de masă se dezvoltă. Unele estimări ale Departamentului de Energie al SUA sugerează deja că, pe durata de viață a vehiculului, mașinile electrice sunt deja mai ieftine decât omologii lor pe combustibil cu dimensiunea egală atunci când iei în considerare prețul, întreținerea, finanțarea, reparațiile și costuri cu combustibilul.

2. Mașinile electrice vor supraîncărca rețeaua

Există această idee că rețeaua electrică fragilă și învechită nu va putea face față niciodată creșterii cererii de vehicule electrice.

Experții în energie de la cele mai importante laboratoare spun că este o prostie. Dacă toate mașinile și camioanele ar fi electrificate, cererea ar crește cu aproximativ 25%, dar această creștere s-ar produce treptat – de-a lungul anilor, dacă nu decenii – acordând utilităților timp să se adapteze și să adauge oferta.

3. Bateriile mașinilor electrice nu au o autonomie mare

Într-un sondaj recent, aproximativ 46% dintre potențialii cumpărători de vehicule electrice au considerat că bateriile nu au o durată de viață de minim 104,607 de km. Această percepție este o subestimare grosolană, cu mult sub chiar și garanțiile pe care majoritatea companiilor le oferă pentru bateria unui vehicul electric.

Realitatea este că, pe baza performanței mașinilor electrice care au fost pe drumuri de un deceniu, se poate aștepta ca bateriile mașinilor electrice să mențină confortabil 80% sau mai mult din capacitatea sa pentru cel puțin 321,868 de km.

Datele concrete de la vehiculele Tesla Model S sugerează o scădere inițială de 5% a capacității în primele 80,467 de km, urmată de încă o scădere de 5% în următorii 241,401 de km.

4. Gama de mașini electrice este încă prea mică

Autonomia medie a unui vehicul electric vândut este de aproximativ 400 de km. Având în vedere că 99% din toate călătoriile sunt sub 200 de km sau cam așa ceva, iar șoferul mediu parcurge aproximativ 60 de km pe zi, vehiculele electrice existente ar acoperi cu ușurință aproape toate nevoile zilnice ale șoferilor.

5. Încărcarea va fi întotdeauna prea lentă

Timpul de încărcare rapidă a vehiculelor electrice a scăzut rapid, până la punctul în care vehiculele vândute în prezent se pot încărca de la 10% la 80% în doar 18 minute.

Noile modele de baterii gata de a fi comercializate promit să reducă la jumătate timpul de încărcare la mai puțin de zece minute. Această reducere va face încărcarea mai convenabilă pe drumurile lungi.

Cu toate acestea, marea majoritate a oamenilor pot încărca acasă, la locul de muncă sau în zonele de parcare, fără a fi necesară încărcare rapidă pentru nevoile lor zilnice de conducere.

6. Nu vom putea recicla bateriile mașinilor electrice

Experții proiectează că în aproximativ un deceniu, bateriile cu litiu uzate vor începe să se adune, cerând o soluție de reciclare.

Aproximativ o sută de companii explorează și își comercializează în prezent propriile metode, așa că o opțiune bună și economică ar putea fi în apariție.

Un traseu mai ordonat, mai puțin solicitant, ar putea câștiga, totuși: pur și simplu conectarea bateriilor auto uzate la sistemele de stocare a rețelei de energie electrică. În această aplicație, capacitatea redusă a bateriilor nu contează, deoarece pot fi întotdeauna adăugate mai multe baterii.

7. Vehiculele electrice sunt mai rele pentru mediu

Vehiculele electrice sunt fundamental mai eficiente decât vehiculele pe benzină. În timp ce un motor pe benzină convertește doar aproximativ 20% din energia stocată a benzinei în putere, motorul unei mașini electrice convertește aproximativ 60% până la 77% din energia din baterie. Aceasta înseamnă că și pe o rețea alimentată pe cărbune, vehiculele electrice sunt mai bune pentru climă decât mașinile pe gaz.

Mai mult, analizele multiple ale ciclului de viață arată că vehiculele electrice au de fapt un lanț de aprovizionare mai ecologic, în principal pentru că necesită mult mai puține piese pentru a fi construite.

8. Mașinile electrice sunt lente

Vehiculele electrice sunt, de fapt, în general mai rapide decât omologii lor pe benzină. Acest lucru se datorează faptului că un motor electric generează instantaneu 100% din cuplul său disponibil. Când șoferul unui vehicul electric apasă pedala de accelerație, trecerea de la staționar la viteză este aproape instantanee. De fapt, versiunea de top a Tesla Model S, atunci când este angajată în așa-numitul mod „sport”, este una dintre cele mai rapide mașini de producție din lume, cu orice preț, cu un timp de 0-100 km/oră cronometrat la 2,5. secunde.

9. Mașinile electrice sunt nesigure

Deoarece sunt în general vehicule cu volum redus, nici Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) și nici Institutul de Asigurări pentru Siguranța Autostrăzilor nu testează toate vehiculele electrice pentru rezistența la impact. Cu toate acestea, acolo unde sunt testate, în general obțin note bune. De exemplu, Chevrolet Bolt EV primește cinci stele din cinci pentru protecția ocupanților de la NHTSA, la fel ca și Tesla Model 3 și Model X.

În ceea ce privește îngrijorările cu privire la bateriile mașinilor electrice care iau foc – poate chiar explodează – într-o coliziune, acestea par a fi oarecum exagerate. O investigație aprofundată recentă pe acest subiect, efectuată de NHTSA, a concluzionat că frecvența și gravitatea incendiilor și exploziilor de la sistemele de baterii cu litiu-ion sunt comparabile cu sau poate puțin mai mici decât cele pentru modelele pe benzină sau diesel.

10. Mașinile electrice sunt costisitoare de întreținut și reparat

Pe de altă parte, vehiculele electrice costă mai puțin pentru a continua să funcționeze decât vehiculele alimentate cu motoare pe combustie internă. Vehiculele electrice nu necesită schimburi regulate de ulei sau perfecționări și există mult mai puține piese în mișcare care în cele din urmă se defectează și trebuie înlocuite. Vehiculele electrice folosesc o transmisie simplă cu o singură viteză și evită elemente precum bujii, supape, rezervor de combustibil, toba de eșapament/țeavă de eșapament, distribuitor, demaror, ambreiaj, curele de transmisie, furtunuri și un convertor catalitic.