Constructorii auto europeni vor să schimbe industria: cum influențează viitorul mașinilor electrice
Uniunea Europeană îți dorește să devină „actorul principal” în revoluția mașinilor electrice și pentru a obține acest statut constructorii europeni investesc în diferite tehnologii pentru a îmbunătății vehiculele și experiența clienților.
Pe măsură ce industria auto se îndreaptă către niveluri avansate de funcționalitate autonomă, inclusiv capacități de parcare automată, producătorii de automobile precum Volkswagen Group și furnizorii de nivel 1, cum ar fi Continental, lucrează pentru a dezvolta soluții care să reîncarce automat vehiculele electrice după ce sunt parcate.
Continental Engineering Services lucrează la un robot de încărcare complet automat cu startup-ul austriac Volterio, care a dezvoltat conceptul.
Destinați utilizării în garaje private, roboții ar putea fi desfășurați și în zone publice ulterior, producția în volum a sistemului fiind planificată pentru 2024 în Germania.
Soluția este compusă din două componente: unitatea de conectare instalată în partea de jos a vehiculului și unitatea mobilă autonomă pe podea.
După ce mașina este parcată, cele două componente se conectează automat printr-un sistem inteligent, care ar putea fi controlat prin bandă ultra-largă – o tehnologie de comunicație bazată pe radio pentru transmisia de date pe distanță scurtă.
Datorită acestui sistem, mașina nu trebuie să fie parcată cu o precizie extremă – robotul de încărcare poate corecta o abatere de 30 cm.
Alex Rupprecht, director de transmisie și electrificare la unitatea megafurnizorului german Continental, a declarat că CES a efectuat o analiză a diferitelor tehnologii de reîncărcare.
Alte abordări rămân vizionare
Volkswagen Group Components a lucrat, de asemenea, la un robot de încărcare mobil, care în acest moment rămâne mai mult o viziune conceptuală decât un produs funcțional, dar ar putea fi folosit și în parcări sau zone de parcare restricționate.
Un purtător de cuvânt al VGC a confirmat că robotul de încărcare este încă un prototip – un comunicat de presă din decembrie 2020 a menționat că una dintre condițiile prealabile pentru maturitatea pieței este comunicarea Car-to-X pentru a facilita „procesul de încărcare autonom.
„O infrastructură de încărcare omniprezentă este și rămâne un factor cheie în succesul mobilității electrice”, a spus CEO-ul VGC Thomas Schmall în comunicat. „Robotul nostru de încărcare este doar una dintre mai multe abordări, dar este, fără îndoială, una dintre cele mai vizionare.”
Tim Urquhart, analist auto principal la IHS Markit, a declarat că dezvoltarea unui astfel de dispozitiv ar putea fi utilă în special pentru proprietarii de vehicule electrice care au spațiu acasă, dar care pot locui departe de stațiile publice de încărcare.
„Una dintre problemele mele este că nu pare să existe o gândire comună între producătorii de automobile și alți jucători cu privire la modul în care își vor încărca vehiculele”, a spus el. „Acest lucru ar putea funcționa și în parcările urbane și în mediile urbane, deci există un potențial imens, dar comercializarea și amploarea sunt punctele de blocare.”
Asta înseamnă că producătorii auto vor trebui să accepte conceptul și să accepte costul suplimentar pentru instalarea componentei de încărcare.
„Este ceva pe care ei vor trebui să negocieze, iar acest lucru va începe probabil cu mărci premium înainte de a ajunge la mai multe vehicule de pe piața de masă”, a spus Urquhart. „Se pare că dispozitivul CES este o soluție mai rentabilă decât conceptul VW.”
El a numit ideea lui VW o potențială soluție pe termen mai lung pentru AV-urile care intră în locurile de parcare automată, unde probabil stația de andocare se va putea conecta la vehicul.
„Atunci vei ajunge cu încărcare fără probleme, ceea ce ne dorim cu toții”, a spus el. „Deocamdată, acesta este un pas foarte bun înaintea electrificării vehiculelor.”
Pașaportul BMW pentru mașinile electrice
Un consorțiu de producători auto și producători de baterii finanțat de Germania, inclusiv BMW, Umicore și BASF, va dezvolta un „pașaport pentru baterii” care urmărește conținutul și amprenta de carbon a bateriilor în Europa, a declarat Ministerul Economiei din Germania.
Consorțiul format din 11 parteneri a primit 8,2 milioane de euro din finanțare guvernamentală pentru a dezvolta o clasificare și standarde comune pentru colectarea și dezvăluirea datelor despre baterii, care ar putea deveni în curând obligatorii conform reglementărilor Uniunii Europene.
O propunere a Comisiei Europene care urmează să fie discutată în cursul acestui an prevede că vehiculele electrice reîncărcabile, transportul ușor și bateriile industriale vândute în Europa trebuie să își dezvăluie amprenta de carbon din 2024 și să respecte o limită de emisii de CO2 din 2027.
De asemenea, trebuie să dezvăluie conținutul de materii prime reciclate din acele baterii din 2027, urmate de cerințe de utilizare a unei cote minime de cobalt, litiu, nichel și plumb reciclate începând cu 2030.
Consorțiul german este primul proiect din Europa care încearcă să proiecteze un produs digital care să respecte aceste reglementări, a declarat Ministerul Economiei din Germania.
Bateriile ar putea avea un cod QR care se leagă la o bază de date online unde proprietarii de vehicule electrice, companiile sau autoritățile de reglementare ar putea accesa informații despre compoziția bateriei.
Acest instrument digital ar trebui, de asemenea, să faciliteze reciclarea materiilor prime din interiorul bateriilor, se arată în declarația guvernului, ceea ce ar reduce dependența de furnizorii străini care controlează marea majoritate a resurselor, precum litiul și nichelul, esențiale pentru producția de baterii.
Independența față de importurile de metale rare
Schaeffler a declarat că a semnat un acord pentru a asigura furnizarea de magneți cu pământuri rare din Europa pentru afacerea sa cu motoare pentru vehicule electrice.
Este primul acord raportat de către un furnizor sau producător de automobile din sectorul auto european pentru a procura pământuri rare în regiune. China controlează în prezent furnizarea de metale rare, cum ar fi neodim, care sunt folosite în majoritatea motoarelor electrice „magneți permanenți” produse astăzi.
UE încearcă să reducă dependența de China pentru metale, care sunt și ele utilizate în turbinele eoliene, deoarece face eforturi pentru neutralitatea carbonului până în 2050.
Schaeffler a convenit asupra unui acord de cinci ani cu REEtec din Norvegia pentru a furniza oxizi de pământuri rare începând cu 2024, a declarat directorul operațiunii Andreas Schick.
„Ne transformăm într-un furnizor de motoare electrice și creștem semnificativ”, a spus el. „Prin urmare, în ceea ce privește pământurile rare, avem nevoie de parteneri competenți, care nu numai că trec prin lanțul standard de aprovizionare prin China, dar avem nevoie de un lanț de aprovizionare local pentru Europa”.
Schaeffler, cu sediul în Herzogenaurach, Germania, își face tranziția de la componente cu ardere internă, cum ar fi rulmenți, la piese pentru vehicule electrice, cum ar fi motoare, osii electrice și module de antrenare integrate.
Furnizorul dorește să blocheze aprovizionarea cu magneți permanenți pentru a-și susține planul de a fi un furnizor global major de transmisii electrice pentru industria EV în creștere rapidă.
Afacerea de mobilitate electrică a Schaeffler a generat anul trecut comenzi în valoare de 3,2 miliarde de euro, au arătat rezultatele, aproape o treime din totalul comenzilor din divizia de tehnologii auto și mult mai mult decât ținta inițială pentru mobilitatea electrică de 1,5 miliarde până la 2 miliarde de euro.
Uniunea Europeană, Marea Britanie și Statele Unite se luptă pentru a construi industrii interne de pământuri rare și de magneti pentru a se înțărca de China, care furnizează 98% din magneți permanenți Europei.
Blocul se așteaptă ca cererea de magneți permanenți în vehiculele electrice și turbinele eoliene să crească de zece ori până în 2050, când UE și Marea Britanie s-au angajat să reducă la zero emisiile nete de gaze cu efect de seră.
Aprovizionarea în Europa are un preț
Schaeffler cumpără de obicei componente fabricate de la subcontractanți sau așa-numiții furnizori Tier 2. O companie concentrată pe durabilitate a făcut-o să se aprovizioneze cu materii prime pentru prima dată în loc de magneți gata fabricați, a spus Schick.
Schaeffler lucrează, de asemenea, cu parteneri europeni pentru a utiliza pământurile rare procesate de REEtec pentru a produce magneți permanenți.
Fiind o industrie matură cu marje strânse, sectorul auto este cunoscut pentru că se concentrează intens pe reducerea costurilor, dar surse din industrie au spus că există o acceptare tot mai mare în rândul producătorilor auto și al furnizorilor că trebuie să plătească mai mult pentru pământurile rare provenite din Europa.
Ele pot fi comercializate ca fiind mai sustenabile, ceea ce poate justifica perceperea unui preț mai mare de către client, spun analiștii din industrie.
Pământurile rare nu sunt rare, dar procesarea complexă, care poate genera deșeuri toxice, este necesară pentru a separa minereul în cele 17 elemente individuale și pentru a produce aliajele utilizate într-o gamă de produse electronice, precum și în vehiculele electrice.
REEtec folosește o tehnologie mai curată, care necesită mai puțină energie și prin care aproape toate substanțele chimice utilizate în procesare sunt recuperate și refolosite, a spus CEO-ul Sigve Sporstol.