Ce este un podcast, de ce se uită lumea la așa ceva și care sunt cele mai populare în România
Ce este un podcast? Un fișier audio digital pus la dispoziție pe internet pentru descărcare pe un computer sau pe un dispozitiv mobil, disponibil de obicei ca o serie, dintre care noi episoade pot fi primite automat de abonați.
Podcastingul a început ca o modalitate independentă ca cineva să-și transmită mesajul și de a construi o comunitate de oameni cu interese similare. Astăzi, există podcasturi de la: indivizi, companii (mari si mici), rețele radio, rețele TV, rețele noi numai pentru podcast, comedianţi, vedete etc.
Podcasting-ul există încă din anii 1980. În forma sa cea mai timpurie, a fost numit blogging audio. Oamenii își înregistrau materialele și partajau conținutul audio pe internet, cum ar fi postările auditive pe blog. În 2004, Ben Hammersly a folosit pentru prima dată termenul de podcast pentru a descrie acest conținut. Termenul a fost o combinație a cuvintelor iPod și broadcast. Creșterea podcast-urilor a luat amploare la mijlocul anilor 2000, pe măsură ce utilizarea în bandă largă și a internetului a luat loc. În 2004, fostul jockey video MTV Adam Curry și dezvoltatorul de software Dave Winer au scris iPodder – acum numită Juice – o aplicație care permite utilizatorilor să descarce programe de radio pe internet, pe iPod-urile lor.
Curry a fost gazda și co-gazda a mai multor podcasturi. Unul dintre primele sale podcasturi a fost Daily Source Code, destinat unui public interesat de tehnologie. În 2019, Spotify a achiziționat Gimlet Media și Anchor, două platforme proeminente de găzduire de podcast. Acesta a fost începutul interesului platformei de streaming pentru format. În același an, Edison Research a publicat „Podcast Consumer Tracking Report”, care a declarat că 90 de milioane de oameni din SUA au ascultat podcasturi într-o lună. Formatul a continuat să crească în popularitate în sectoarele corporative și de consum.
Nu există o lungime, un format, un stil, un nivel de producție predeterminat sau orice altceva, într-un podcast. Podcasturile pot fi împărțite în „sezoane” ca o emisiune TV sau pot fi episodice și în curs de desfășurare. O lansare săptămânală pentru episoade noi este des întâlnită, dar există podcasturi zilnice, podcasturi săptămânale și, într-adevăr, orice cadență (sau lipsa acesteia) pe care o dorește creatorul.
Mai simplu, un podcast este o serie de episoade. Aceste episoade sunt fișiere audio care sunt stocate la o companie de găzduire de podcast. Un alt lucru grozav despre podcasturi este că te poți abona la ele, ceea ce face ușor să primești notificări (prin aplicația ta de podcast preferată), când apar episoade noi.
Ceea ce este interesant la podcasting este că este relativ ușor și ieftin să produci propriul tău podcast, iar popularitatea lor crește pe zi ce trece. Avantajul e că nu trebuie să te bazezi pe posturile de radio pentru înregistrare și difuzare și poți vorbi despre orice te interesează pe tine și pe publicul tău țintă.
Dacă vrei mai multe definiții ale unui podcast, iată:
- emisiune radio online preînregistrată la cerere, unde poți găsi pe cineva care vorbește despre majoritatea subiectelor sub soare. De multe ori gazdele și oaspeții sunt oameni obișnuiți care își împărtășesc experiențele
- talk-show online pe orice subiect îți poți imagina
- o modalitate de a avea conținut audio pentru anumite subiecte, livrat pe un dispozitiv, astfel încât să fie ușor de accesat
- un radio de discuții de nișă descărcabil
- o emisiune radio preînregistrată care este în esență la cerere pe o multitudine de platforme de consum. Este ceva care poate fi fie vag, fie foarte specific în interesul cuiva
- este ca Netflix pentru audio
- radio descărcabil pe orice subiect imaginabil
- divertisment audio oriunde, oricând, despre orice – discuții audio despre orice subiect la care te poți gândi și le poți asculta oricând îți convine
- înregistrare audio la cerere axată pe o anumită temă sau poveste, de obicei actualizată frecvent.
- cărți audio pentru bloguri
- o versiune audio a unui blog pe care o poți asculta oriunde
- echivalentul publicării cărții tale. Le permite oamenilor obișnuiți cu idei grozave să își publice ideile sau gândurile într-un format audio pentru ca alții să se bucure, fără a fi nevoiți să treacă prin media tradiționale, cum ar fi radioul.
În ceea ce privește formatul unui podcast, nu există un format standard pentru durata unui podcast. Așadar, unele episoade pot fi scurte de 10 – 15 minute, altele pot ajunge la 4 – 5 ore, dar în medie acestea au o oră sau o oră și jumătate.
În România podcasturile au luat avânt în ultimii ani și foarte multe persoane din diverse domenii au început să facă astfel de produse. Astfel, poți urmări un podcast al unui actor, al unui prezentator TV, al unui comediant sau al unui om de știință. Conform chartable.com, un site care analizează podcasturile, în top 10 podcasturi ascultate în România, se află următoarele:
- Mind Architect
- Distractible
- Fain & Simplu Podcast
- The Joe Rogan Experience
- Jocurile Minții
- Cu Radu Paraschivescu și Cătălin Striblea
- Pauza de Bine
- Istoria României
- On the record
- Anything Goes with Emma Chamberlain
Dar, ca să vezi că și în podcasturi trebuie să ai grijă ce subiecte abordezi și cum dezinformezi, exemplul cel mai recent este podcastul lui Joe Rogan. De curând, Rogan l-a avut drept invitat pe doctorul Robert Malone, cel care a descurajat vaccinarea în rândul tinerilor şi a insistat pentru utilizarea unui tratament neautorizat, ivermectina, împotriva Coronavirusului. Malone a făcut afirmații fără temei despre Covid-19, spunând că există o „psihoză în masă”, astfel că i-a făcut pe oameni să creadă că vaccinurile nu sunt eficiente. Episodul cu pricina a determinat un grup de peste o mie de medici, asistente și oameni de știință să trimită o scrisoare deschisă către Spotify, cerând să se creeze o politică prin care să fie eliminată dezinformarea. CEO-ul Spotify, Daniel Ek, a spus anterior că platforma nu are responsabilitate editorială în privința podcasturilor.
„The Joe Rogan Experience” este acum cel mai popular podcast din lume, însumând aproximativ 11 milioane de ascultători. Acesta a promovat, în repetate rânduri, diferite teorii ale conspirației, încă de la lansare.
Ulterior, fondatorul și CEO-ul Spotify, Daniel Ek, le-a spus angajaților că ofertele exclusive precum cea cu Joe Rogan sunt esențiale pentru afacerile companiei și că, deși uneori consideră podcastul ofensator, nu consideră Spotify este un „editor” în ceea ce privește responsabilitatea pentru conținut.
Așa că, dacă ai ceva de zis, dacă ești original și te pasionează acest domeniu, poți să începi chiar tu un podcast, acasă. Îți trebuie doar niște microfoane, niște camere de filmat, dacă vrei să fie și video, invitați interesanți și, bineînțeles, originalitatea subiectelor.