O nouă lovitură pentru BMW și Mercedes: de ce sunt chemați în instanță
Activiștii germani au intentat un proces împotriva producătorilor de automobile BMW și Daimler pentru că au refuzat să înăsprească obiectivele privind emisiile de carbon.
Procesul intentat de către Deutsche Umwelthilfe, DUH, organizație non-guvernamentală, este similar cu cel pregătit împotriva Volkswagen de către Greenpeace.
Anul trecut, instanța superioară a Germaniei a decis că legea climatică a țării nu face suficient pentru a proteja generațiile viitoare. Acesta a stabilit bugete privind emisiile de carbon pentru sectoarele economice majore, a crescut procentul de emisii care trebuie redus de la 55% la 65%.
„În timp ce îndeplinirea acestor cerințe implică anumite restricții pentru stilul de viață al generațiilor actuale, nerespectarea acestora ar obliga generațiile viitoare să facă sacrificii semnificativ mai drastice pentru a supraviețui atât într-o lume mai caldă, cât și pentru a preveni agravarea problemei”, a susținut instanța la acea vreme.
De ce este important acest proces
În primul rând, din cauza precedentului legal pe care l-ar putea stabili, practic, companiile sunt direct responsabile de efectele pe care emisiile le provoacă vieții oamenilor.
Dacă activiștii câștigă, atunci cetățenii ar putea fi încurajați să dea în judecată și alte companii, de la companiile aeriene până la firmele energetice, pentru că nu au făcut destul pentru a atenua impactul lor asupra planetei.
În al doilea rând, companiile vor fi forțate să demonstreze în instanță că obiectivele lor de emisii sunt la fel de adevărate pe cât susțin. De altfel, atât Daimler cât și BMW și-au stabilit o serie de obiective legate de climă.
Daimler își propune să producă vehicule pur electrice, EV, până în 2030 și să ofere o alternativă electrică pentru toate modelele până în 2025. BMW dorește ca cel puțin jumătate din vânzările globale să fie EV până în 2030 și să reducă emisiile de CO2 pe vehicul cu 40% în același interval de timp. Volkswagen a declarat că va înceta să producă mașini care emit combustibili fosili până în 2035.
Toate cele trei firme au declarat că obiectivele lor sunt în conformitate cu Acordul Internațional de la Paris privind combaterea încălzirii globale.
Activiștii susțin, însă, că obiectivele giganților auto nu respectă legislația germană privind clima și bugetele privind emisiile de carbon stabilite de Grupul interguvernamental pentru schimbări climatice. Prin prelungirea activităților care produc emisii de carbon, companiile sunt direct responsabile pentru încălzirea globală, argumentează cazul.
Ce spun activiștii și răspunsul companiilor
Practic, activiștii doresc ca ambele firme de automobile să înceteze producția de mașini care funcționează pe bază de combustibili fosili până în 2030 și să se asigure că emisiile lor de CO2 nu depășesc cota stabilită.
„Scopul nostru este de a avea doar vehicule electrice până la sfârșitul deceniului, oriunde condițiile pieței o permit”, se arată într-un comunicat dat de către Daimler.
BMW a declarat că obiectivele sale climatice sunt deja în fruntea industriei, iar obiectivele sale sunt în concordanță cu ambiția de a menține încălzirea globală sub 1,5 grade.
Volkswagen a spus că va lua în considerare cazul, dar că „nu consideră că a da în judecată firme este o metodă adecvată pentru a face față provocărilor societale”.
Acum depinde de instanța districtuală a Germaniei pentru a decide dacă acest caz trebuie reluat. În cazul în care se va întâmpla acest lucru, companiilor li se va cere să prezinte dovezi pentru a se apăra împotriva acuzațiilor și va urma o dezbatere scrisă între cele două părți. Astfel că, o hotărâre ar putea fi la ani distanță.
Dar cu cât durează mai mult, cu atât riscul este mai mare pentru companii în cazul în care pierd, deoarece s-ar putea să aibă foarte puțin timp la dispoziție să pună în practică ceea ce va dicta instanța.