25 feb. 2020 | 16:31

București, fără Oxigen: de ce „taxa lui Firea” a fost cel puțin o alba-neagra

ACTUALITATE
București, fără Oxigen: de ce „taxa lui Firea” a fost cel puțin o alba-neagra
Fotografie de Inquam Photos / Alexandru Busca și text adăugat de Răzvan Băltărețu / PLAYTECH

Bucureșteni cu mașini vechi, veseliți-vă: taxa Oxigen a dispărut fix la timp. Gabriela Firea, primarul Capitalei, a spus că vocea poporului a decis. Și poporul, după cum îi e caracteristic, a decis că vrea să fie bine, dar mai încolo. Astfel, de la 1 martie, nu va mai fi nimic de plătit și nicio zonă de ocolit.

Într-un moment de inspirație extraterestră, americanii au inventat fraza: „wag the dog”. Vine mai banala frază: „wag the tail”. Rezumatul e că, dacă ar fi coada (câinelui) mai inteligentă, l-ar bâțâi ea pe câine și nu viceversa. La noi avem mai săracele cuvinte: „a fi făcut ca la alba-neagra”. Practic, una vede ochiul și alta se întâmplă în realitate.

De ce se aplică asta la Primăria București, Gabriela Firea și taxa Oxigen? Permite-mi să rezum tot ce s-a întâmplat în ultimele aproape cinci luni.

București e poluat, iar cel mai mare motiv e parcul auto

Potrivit datelor oficiale, în București și Ilfov sunt înmatriculate următoarele tipuri de mașini:

  • non-euro: 261.000
  • Euro 1: 7.000
  • Euro 2: 113.000
  • Euro 3: 213.000
  • Euro 4: 440.000
  • Euro 5: 253.000
  • Euro 6: 331.000

Astfel, taxa Oxigen propusă de Gabriela Firea undeva în toamna lui 2019 ar fi trebuit să oprească accesul în centru al mașinilor vechi. Sau cel puțin așa pare la prima vedere. Ideea unei taxe pentru mașinile vechi e și ea din urmă cu aproape doi ani. În iunie 2018, Firea a spus că nu e încă momentul. În februarie 2018, taxa apărea ca idee în Planul de Mobilitate Durabilă și, de ce nu? în asigurarea unei calități mai ridicate a aerului.

Dacă cifrele de mai sus cu mașini vechi din București nu înseamnă nimic pentru tine, e suficient să vezi că aerul din Capitală e destul de poluat. Cel puțin în centru taxa Oxigen – sau orice formă ar fi luat – putea să schimbe un pic lucrurile în bine. Doar că vinieta asta a avut din start două probleme: propusă de Firea și extrem de prost comunicată. Practic, cetățenii n-au înțeles decât că li se cer niște bani doar pentru că au mașină.

Firea a făcut pe placul bucureștenilor (cel puțin în aparență)

Așa cum ziceam mai sus cu ideea „wag the dog”, Firea a venit acum și-a spus că taxa e gata, nu se mai aplică. Sau cel puțin nu acum. A ajuns la concluzia asta în urma unui sondaj online derulat pe mail: până pe 24 februarie cine a avut de obiectat a putut trimite un mail primăriei, după cum a spus primarul într-un video pe Facebook.

Practic, teleprimăria și teleprimarul au funcționat în tandem ca să decidă.

Extraordinarul rezultat a fost comunicat pe 25 februarie: taxa e anulată. De la 1 martie ar fi urmat să fie aplicată. Dar primarul spune acum următoarele: „Vinieta este o măsură, a funcționat în alte țări, la noi nu funcționează.”

Cum a ajuns la concluzia că la noi n-ar fi funcționat, din moment ce nici n-a fost aplicată, nu înțeleg. Singura certitudine e că Firea a lovit doi iepuri cu aceeași piatră: dă în Guvern și asigură un fel de imagine că e deschisă dialogului cu bucureșteni.

Primăria vrea să se facă, dar întâi să se facă de la Guvern

„Este responsabilitatea Guvernului să ia măsuri pentru toate orașele poluate din România, iar Bucureștiul nu e cel mai poluat oraș. Solicit Guvernului să ia măsuri împotriva poluării.”
Gabriela Firea, primarul București

Firea reușește astfel să ducă cearta cu Guvernul la următorul nivel. Ea a încercat să aibă o taxă în București, a trecut de consiliu, urma să fie aplicată, dar locuitorii au zis pas și, la o adică, ea e doar primar pentru un oraș, nu pentru o țară. Ne regăsim astfel la extraordinara intersecție dintre ce face și nu face Guvernul și ce vrea și nu vrea cetățeanul.

Cetățeanul, indiferent în ce oraș și țară ar fi ea, vrea mai ales să fie bine, dar să nu aibă de-a face cu asta. Tocmai de aceea binele se face și cu forța, uneori, cum ar fi fost cazul cu vinieta.

Firea se prevalează de cifre: 15.000 de mesaje din care peste 90% sunt mesaje care solicită să renunţe la vinieta Oxigen și 944 de mailuri dintre care 700 sunt împotrivă şi 300 pentru. Cifrele sunt din 21 februarie. În cazul acesta, o idee deloc banală, ar fi ca cetățenii din București să decidă în tot felul de cazuri excepționale, cum ar fi plata taxelor sau respectarea legilor.

În acest context, Radu Dumitru rezumă situația: „Nu poți întreba oamenii dacă vor sau nu taxe. Că na, ce te aștepți să spună? Că vor? Bineînțeles că cei afectați de proiect au sărit imediat să comenteze că nu vor, iar Firea pare mulțumită să-și fundamenteze deciziile pe comentarii primite pe Facebook.”

Unde a nimerit București acum e într-o joacă de-a șoarecii și primarul: Firea vrea un nou mandat, așa că face pe placul cui poate. Ceilalți contracandidați vor mandat, așa că nu insistă pe taxe noi. Guvernul n-are nimic de zis, că oricum e un guvern interimar. România n-are, per total, o politică anti-poluare. Și cetățenii pe placul cărora s-a anulat taxa vor sta în mașini, în trafic.

Dar stai că taxa era proastă oricum!

Evident că taxa Oxigen nu era soluția perfectă. Nu există așa ceva. Nu vom ajunge să trăim ca-n Amsterdam și Stockholm în timp ce așteptăm soluția perfectă. Există doar soluții temporare care se pot dovedi eficiente sau ineficiente. Taxa era eficientă la curățat centrul (ZACA) de mașini vechi. Era ineficientă în a avea, per total, un oraș mai curat.

Cei 90% dintre cei nemulțumiți de taxă crezi că au soluții mai bune?


Conținutul articolelor din secțiunea Opinii reprezintă strict opiniile autorilor textelor și nu reprezintă neapărat poziția oficială a PLAYTECH.ro.

Scrie despre lucruri serioase care enervează oameni neserioși. vezi toate articolele