Țepele din magazinele online, la un click distanță: cum să nu fii păcalit la shopping
Shopping-ul online nu are moarte și va duce în pământ o serie incomensurabilă de afaceri tradiționale, datorită comodității, a prețurilor mai mici și a diversității. Asta nu înseamnă însă nici pe departe că nu te poate scoate la pensie, dacă nu ești foarte atent.
Prima achiziție online este o revelație. Te bucuri ca un copil mic pentru că ai dat niște clickuri pe un site, iar cineva îți aduce ”jucăriile” mult așteptate la ușă. Dacă ai plătit cu cardul, magia este și mai mare. E ca și cum ai primit niște cadouri pe care ți le doreai de mult timp. Pentru un moment, ai și uitat că le-ai plătit cu bani grei.
Mai multe malluri din țări dezvoltate, precum Statele Unite ale Americii, au ajuns să fie părăsite în 2019 din cauza giganților din domeniul comerțului online. În teorie, ar fi rămas în viață pentru cei care își cumpără obiecte de vestimentație sau încălțăminte și vor să le probeze. În ultimii ani însă, au picat și acele argumente, din cauza politicii din ce în ce mai flexibile de retur. Practic, comanzi ce vrei, nu-ți place, îl trimiți înapoi. Lucrurile sunt atât de simple. În unele situații nici măcar nu plătești vreun ban pentru transport. Dintr-un punct de vedere, aproape că te deformezi psihic atunci când comanzi ceva din Germania și vezi că ți-a ajuns la ușă în 48 de ore, cum am pățit cu o mașină de gheață în urmă cu aproape un an.
Comerțul online nu este doar lapte și miere
Trecând peste cei câțiva titani din comerțul online care oferă o serie de garanții în legătură cu conformitatea produsului, există o sumedenie de site-uri mai mici, cu lucruri mai interesante, mai obscure și cu mai multe probleme.
Cei mai mulți români încep achizițiile de pe internet pe Emag. Dacă vrei electronice sau electrocasnice, poate intri pe Altex, Domo sau Flanco, doar că să fii împăcat că ai mai încercat și altceva. Când cauți un laptop, poate vizitezi PCGarage, CEL sau Evomag. În materie de băuturi alcoolice, am avut experiențe foarte bune cu BEmag.ro, dar cumpăr și de pe Finestore sau TheLiquorStore.ro. Una peste alta, sunt multe site-uri de care ai auzit de la prieteni, care au review-uri pozitive și, în final, care nu te-au supărat în trecut.
Peste tot sunt probleme mai mari sau mici când vine vorba de câte o comandă. Când discutăm însă de cadourile de Crăciun sau de Paști, ar fi bine să ai în vedere câteva aspecte pentru a evita să rămâi cu buza umflată de sărbători. Nimic nu este mai frustrant decât să stresezi curierul cu telefoane, când produsele nici măcar nu au plecat de la magazin.
Cea mai recentă experiență cu potențial de a te scoate la pensie de tânăr a fost trăită de colega noastră. Încercând să cumpere ceva de pe Aluxe.ro, a ales produse ce figurau ca fiind pe stoc, a urmat toți pașii pentru a finaliza comanda și a așteptat, a așteptat și a așteptat. După cinci zile, a sunat la ei și și-a dat seama că din șapte produse comandate, în realitate, doar două erau pe stoc și nici măcar alea nu au fost expediate. Pe sistemul, ”le vreți doar pe astea?”.
În oceanul de magazine online, e greu să supraviețuiești
Atât din perspectiva de cumpărător, cât și din cea de vânzător, după cum ziceam mai sus, comerțul online sună foarte bine. Dacă nu ești însă Emag, situația se complică pe partea de supraviețuire și atunci încep să apară problemele.
Caută pe Google cuvintele ”laptop preț” și obții un număr aparent infinit de rezultate. Dacă navighezi printre primele 5-10 pagini, vei vedea o sumedenie de magazine online care au sisteme portabile pe stoc, la un preț mai mult sau mai puțin rezonabil. În mod previzibil, unele dintre ele au produse mai ieftine, în timp ce altele se bucură la un profit mai generos. La aceștia, se adaugă giganți precum Altex care au contract solide, stocuri mari și prețuri mici, din cauza numărului mare de comenzi constante către furnizori, dar aceea este altă poveste.
În mod realist, însă, prea puține dintre acele magazine chiar au produsele pe care ți le dorești și care figurează pe site ca fiind disponibile. Aproape de fiecare dată, această realitate a lipsei stocurilor nu este o manifestare a dorinței de a-ți trage țeapă, de a te păcăli și de a obține un venit ilicit. Este pur și simplu o consecință a lipsei de bani, a lipsei de spațiu de depozitare și a dorinței de afirmare.
Un magazine online care se străduiește să devină relevant în 2020 trebuie să vină la înaintare cu produse interesante, multe, super oferte, diversitate, reduceri și alte variații pe aceeași temă, dar și cu seriozitate. Să-ți construiești site-ul efectiv este ușor. Să livrezi produsele prezentate acolo este cu totul altă poveste. Din nou, nu vreau să le iau apărare micuților de la Aluxe.ro, dar au o scuză. Sunt prea mici ca să fie altfel decât sunt, iar faptul că fac experimente sociale cu cei câțiva clienți reprezintă o manifestare de mârlănie sau marketing neinspirat, dar situația este mai complicată decât pare la prima vedere.
Pornind de la faptul că este atât de simplu să creezi un magazin online, oricine poate să-și facă unul pentru că are o idee bună, pentru că a găsit un furnizor serios în China sau pentru că se pricepe la manufactură și artizanat. Din păcate, dacă nu crești site-ul cu investiții în stocuri, într-o infrastructură mai bună pentru livrarea comenzilor și într-un serviciu clienți bine pus la punct, o să dispari pe cât de repede ai apărut.
Cum să nu cumperi produse de pe internet
Magazinele online populare sunt știute deja. Acelea nu mai au nevoie de nicio reclamă, dar le găsești în fiecare colț al Google, la TV, radio și orice alt mijloc media. Magazinele mai puțin populare, micuțe, cu produse interesante pe care nu le găsești în altă parte le descoperi de obicei printr-o reclamă pe Facebook sau Instagram. Ocazional, un prieten s-ar putea să-ți spună că și-a cumpărat ceva de undeva, iar acea interacțiune să fie suficientă pentru a te arunca și tu la cumpărături de pe aceeași platformă.
Totuși, dacă nu cumperi de la un magazin cunoscut, sfatul este să dai dovadă de o doză semnificativă de reticență și ai în vedere că multe lucruri pot să meargă prost. Important este să fii atent. Astfel, eviți o doză semnificativă de potențial stres și supărare.
Înainte să faci comandă, fă o căutare simplă pe Google pentru numele magazinului urmat de review, feedback sau păreri. În mod inevitabil, vei găsit câteva opinii care te vor ajuta să te lămurești dacă acel magazin vine la pachet cu potențiale probleme. Acele review-uri nu sunt sfinte, iar un om este de zece ori mai predispus să scrie ceva de rău despre cineva sau ceva, decât de bine. Așa funcționează mintea umană. Luând în calcul aceste particularități, încearcă să citești printre rânduri și să-ți dai seama dacă cineva a avut o problemă reală cu o achiziție sau o livrare.
Dacă vezi multe lucruri interesante pe un site, ideal ar fi să începi cu o comandă mică. Să încerci să cheltui niște bani după care nu o să plângi dacă-i pierzi. În cazul unei comenzi mari, ca număr de produse sau sumă, extinde căutarea de opinii despre acel magazin. Caută pagina de Facebook a magazinului și vezi dacă există vreun răspuns oficial la review-urile utilizatorilor supărați. Deși sună ciudat, dacă nu există o pagină de Facebook, site-ul ar trebui să-ți ridice din start niște semne de întrebare.
Comanda efectivă, pentru că suntem pe final de 2019, ar trebui să se petreacă online, pe site-ul cu pricina sau, dacă este cazul, printr-o aplicație de mobil a site-ului cu pricina. După comandă însă, încearcă să dai un telefon la magazinul online pentru a vedea dacă produsele care figurau pe site ca fiind în stoc, există în mod autentic în vreun depozit.
O interacțiune telefonică îți va răspunde la multe întrebări despre modul în care funcționează un business. Dacă nu există niciun număr de telefon nici pe site și nici pe pagina de Facebook, ar trebui să-ți ridice niște semne de întrebare, dar asta nu înseamnă neapărat că vorbim de o țeapă. Este însă o problemă acolo, ar putea fi de bugetul firmei sau de faptul că cineva încearcă să evite conversațiile telefonice.
În cel mai rău caz, trimite-le oamenilor un email sau un mesaj pe Facebook, pentru a vedea dacă trăiesc, dacă site-ul mai este de actualitate și nu vorbim de pagini web care au rămas din greșeală pe internet. Nu de alta, dar există și posibilitatea foarte reală ca un magazin online să fi fost părăsit. În ”lumea reală”, vezi firma luminoasă cu becurile stinse, praf de un deget, afișe îngălbenite și un geam spart la intrare. Pe internet nu știi ce este cu adevărat ”în viață” sau a fost acum 5-10 ani.
Aș vrea să închid cu ideea că există o soluție perfectă pentru a evita orice problemă în cazul achizițiilor de pe internet. Având în vedere că până și Amazon mai face greșeli majore cu comenzile, mi-am pierdut orice speranță referitoare la un adevăr absolut. Ca urmare, încearcă să comanzi orice, de oriunde și nu te rezuma la Emag, dar fii precaut.
Nu uita niciodată că ceva poate să meargă prost și că, la câteva decenii după inventarea comerțului online, lucrurile nu sunt perfecte și nici nu cred că vor fi vreodată. Amazon face investiții în livrări cu dronele la ușă, când eu sun de 14 zile la serviciul clienți pentru a-mi rezolva aceeași problemă. Atât marii giganți, cât și micii întreprinzători au idei diferite față de ale tale vizavi de ce este relevant într-un business. Asta înseamnă că ar fi bine să-ți aperi interesul și să nu te bucuri din primul moment în care ai găsit ceea ce căutai într-un colț al internetului. La fel ca în viață, este imposibil să ai toate răspunsurile.