Ce nu știai despre camioanele monstru, „bestiile” care distrug de dragul spectacolului
Camioanele monstru sunt pe cât de bizare, pe atât de fascinante dacă reușești să le înțelegi scopul. Au o istorie de peste 40 de ani și, chiar dacă nu par, au evoluat constant.
Camioanele monstru nu sunt populare în România. Le-ai văzut cel mai probabil în filme, seriale sau pe YouTube.
În general, când vezi un camion monstru, îl asociezi imediat cu Statele Unite ale Americii pentru că, de altfel, este invenția americanilor. Ei au fost întotdeauna fascinați de motoarele puternice, iar când s-au săturat de SUV-urile banale, le-au transformat în ceva ieșit din comun, adevărate mașini de distrus…alte mașini.
Ce sunt camioanele monstru
În principiu, camion monstru poate deveni orice SUV, de regulă unul pick-up, atât timp cât se găsesc piesele, șasiul și roțile specifice configurației.
Camioanele monstru au apărut pe la sfârșitul anilor ‘70 și au fost concepute doar pentru divertisment, pentru competiții, nu pentru a circula pe drumurile publice. Probabil că nici nu sunt omologate pentru așa ceva și nici nu e greu să-ți dai seama de ce.
Dimensiunile standard ale acestor mașini impresionante variază, dar rareori au depășit cca. patru metri înălțime și roțile de 66 inci (1,7 metri).
Camioanele monstru au devenit populare în timp, azi fiind principala atracție la competițiile de motocross, curse cu ATV-uri sau derbiuri de demolări.
Competițiile cu camioane monstru sunt împărțite, de obicei, în două evenimente majore: o cursă cu eliminare directă (poate include obstacole precum gropi cu noroi, rampe și săritul peste rable) și freestyle, un eveniment în care piloții fac tot felul de acrobații cu camionul monstru, se stabilesc recorduri, dar se și avariază grav camioanele…și șoferii. Din acest motiv freestyle este lăsat la urmă.
Origini
S-au încercat experimente pe SUV-uri încă din anii ‘70, dar camioanele monstru au ajuns în atenția publicului abia la începutul anilor ‘80.
„Părintele” conceptului de camion monstru este considerat Bob Chandler (fost fotbalist) care a construit legendarul camion Bigfoot, pe care l-a condus peste câteva autoturisme pe care le-a strivit.
Chandler, care era pasionat de mecanică auto, a vrut să-și testeze mașinăria, mai exact, tracțiunea integrală. N-a fost un eveniment public, dar a filmat momentul pentru a-l utiliza în scop publicitar pentru afacerea pe care dorea să o lanseze.
Un promoter i-a urmărit reclama și i-a propus lui Chandler să repete momentul în fața unui public larg. La început, el a șovăit, pentru că evenimentul arăta mai mult efectul distructiv al acelui șasiu, dar, în cele din urmă, a acceptat.
Așa a luat avânt un nou sport automobilistic care i-a atins la coarda sensibilă pe americanii pasionați de motoare. Aceștia puteau, în sfârșit, să-și dea frâu liber imaginației și să creeze niște „bestii” pe roți, fără să fie ridiculizați de cei care nu le înțelegeau pasiunea.
La început, camioanele monstru erau dotate cu roți de „doar” 48 de inci (1,2 metri), dar, pe parcursul anilor ‘80, acestea au evoluat atât tehnic, cât și din punctul de vedere al designului.
În scurt timp, au apărut și asociațiile și federațiile care organizau competiții ample care reușeau să strângă mii de spectatori. Camioanele monstru au devenit extrem de profitabile. Erau precum gladiatorii aruncați în arenele romane. Așa au apărut ulteriori și accidentările voluntare între camioane și alte vehicule. Totuși, n-a trecut mult până să apară și primele victime din cauza resturilor care săreau în tribune (în unele cazuri au sărit chiar mașinile). Așa au fost stabilite reguli și configurații standard pentru camioane, ca să se evite carnagiile.
Cum sunt construite camioanele monstru
Primele camioane monstru construite au fost pickup-uri și SUV-uri transformate prin adaptarea unui șasiu nou și a unor suspensii și anvelope mai mari. Astăzi, aceste „bestii” au un șasiu tubular personalizat, cu suspensie cu patru legături.
Prima dată s-au folosit suspensiile cu arcuri parabolice, dar adevărata revoluție a apărut atunci când Gary Cook și David Morris au urcat în arenă camionul Equalizer, cu suspensii elicoidale și cu amortizoare.
Pe la sfârșitul anilor ‘80, a început să se renunțe la caroseriile clasice provenite de la SUV-uri și s-a trecut la construcția unor caroserii din fibră de sticlă pentru că lumea dorea motoare mai puternice și mașini mai mari. Camioanele trebuiau ușurate cumva.
Acest lucru permite și diversificarea modelelor și crearea unor caroserii tematice care atrag spectatorii.
Motoarele acestora depășesc 9.0 litri și, probabil din cauza consumului, funcționează cu alcool metanol și un combustibil pe bază de porumb (tipic americanului de rând).
În prezent, sunt mai sigure decât par (pentru șoferi, cel puțin). Cabina pilotului trebuie să fie centrată din rațiuni de siguranță și de vizibilitate și toate componentele mobile ale mașinii trebuie să fie securizate cu policarbonat (cel mai dur plastic).
Iar șoferii trebuie să poarte centuri de siguranță, hamuri de siguranță, căști de protecție și sisteme de siguranță pentru cap și gât.