Trei trucuri esențiale care te ajută să urci mai rapid în rampă
Urcarea în rampă poate fi dificilă chiar și atunci când carosabilul este uscat și aderent. Ca să urci mai rapid, trebuie să execuți câteva manevre simple pentru orice șofer.
Articolul este mai mult pentru șoferii începători. Dacă ești expert, nu-i un articol pentru tine, pentru că ți se va părea banal.
Evident, trebuie să stăpânești întâi pornirea din rampă, dar, în cazul în care ai învățat deja temeinic acest lucru, cu siguranță au fost situații când ai vrut să înaintezi mai repede pe un deal sau o șosea în rampă, dar n-ai reușit, oricât de mult ai ambalat motorul.
Pentru un șofer experimentat, manevrele sunt o banalitate. Primul aspect pe care trebuie să-l ai în vedere este controlul absolut al mașinii. Dar, ca să o poți controla în urcare, trebuie să accelerezi ușor. În niciun caz nu brusca automobilul, nici la pornirea de pe loc, nici pe măsură ce urci. Poți să mărești viteza, dar fă-o treptat și nu depăși limita sigură. Nu uita: dacă „înceci” motorul, o vei lua la vale, trebuie să blochezi frâna, eventual o tragi și pe cea de mână și atunci chiar îți va fi greu să repornești și vei ambala rău mașina.
Un alt truc esențial este să nu iei brusc piciorul de pe pedala de ambreiaj (dacă mașina ta mai e prevăzută cu așa ceva). Eliberează ambreiajul ușor, până vezi că autoturismul urcă ușor, fără forțări. Dacă urmezi această manevră corect, vei vedea că mașina va accelera în urcare, fără să fie nevoie să ambalezi motorul ca la „cursele” acelea ieftine pe care le vezi noaptea prin cartier.
Și, pe măsură ce eliberezi ușor ambreiajul, apasă treptat pe accelerație. Așa, vei avea o ascensiune corectă și sigură pentru șoferii din spatele tău. Dar, sub nicio formă nu slăbi accelerația, dacă nu ai în față un pericol iminent.
Atunci când ajungi la capătul rampei, încetinește sau oprește, în funcție de drumul pe care te afli. Fii atent la semne și la alți participanți la trafic. E valabil și dacă urci pe o dună de nisip. Oprește-te când ajungi în vârf, ca să nu cobori apoi pe partea cealaltă mai repede decât ți-ai dori.
Și, evident, asigură-te că mașina ta are o stare tehnică bună. Toate sistemele mecanice trebuie să funcționeze corect, dar și anvelopele trebuie să fie adecvate pentru acel carosabil.