08 aug. 2018 | 12:25

Povestea uneia dintre cele mai rapide bărci, devenită epavă în ultimii 51 de ani

ACTUALITATE
Povestea uneia dintre cele mai rapide bărci, devenită epavă în ultimii 51 de ani

Pe la mijlocul secolului trecut, britanicii au realizat cea mai rapidă ambarcațiune de viteză din lume. A deținut mult timp recorduri de viteză, dar, după un tragic accident, a rămas o epavă timp de 34 de ani.

Bluebird K7 era numele uneia dintre cele mai rapide ambarcațiuni create vreodată. Este impropriu spus barcă, pentru că nici nu semăna și nici nu funcționa pe aceleași principii.

O minune a tehnicii

Bluebird (Pasărea albastră) părea că sfidează legile hidrodinamicii, iar recordurile înregistrate între 1955 și 1964 au rămas în istorie, dar, timp de 51 de ani, aproape nimeni n-a mai auzit nimic de ea.

34 de ani a stat pe fundul unui lac din Marea Britanie, locul unde s-a încheiat în mod tragic ultima sa cursă, iar o dată cu ea a fost curmată și viața pilotului de încercări Donald Campbell.

La acea vreme, Bluebird K7 era un vehicul atipic, nemaivăzut, o adevărată minune a tehnicii. Hidroplanul era propulsat de un motor cu reacție, echipat cu hidroglisoare, învelit într-o caroserie hidrodinamică ce aducea mai degrabă cu un avion sau o rachetă ce mergea pe apă, decât cu o ambarcațiune.

Hidroplanul a fost creat doar pentru pasionații de viteză, care doreau să înregistreze recorduri. Un astfel de vehicul nu putea fi pilotat de oricine și, după cum s-a văzut în ultimă instanță, nici cel mai experimentat pilot n-a putut să-l controleze.

Cele mai tari recorduri de viteză ale anilor ‘60

În perioada 1955 – 1964, Bluebird a înregistrat recorduri de la 325 de km/h la 444 de km/h și mult timp, nimeni n-a putut să doboare aceste recorduri pe apă.

În general, recordurile de viteză pe apă sunt greu de atins pentru că apa presupune o forță de frecare remarcabilă, iar fenomenul de acvaplanare determină deseori pierderea controlului. Dacă nu ajungi să decolezi cu acea ambarcațiune din cauza vitezei, mai mult ca sigur riști să te scufunzi, deci e greu să creezi un echilibru. De aceea, din punct de vedere tehnic, hidroplanul este una dintre minunile tehnicii moderne.

Donald Campbell a dovedit că nu este imposibil. Toate recordurile înregistrate în perioada menționată, de el au fost atinse, iar în 1964, Campbell a doborât un record de viteză și pe uscat cu același tip de vehicul, dar convertit într-unul terestru, desigur: o Bluebird CN7, care a atins viteza de 648 km/h.

Campbell a fost singurul om care a doborât în același an atât un record de viteză pe apă, cât și unul pe uscat.

Pasărea albastră va „zbura” din nou pe apă

Donald Campbell a iubit viteza, indiferent prin ce mediu se bucura de ea, dar într-atât de mult a fost consumat de acest viciu, încât, în 1967, pasiunea avea să-l ducă spre moarte.

Pilotul a vrut să forțeze limitele lui Bluebird K7 și a încercat să-și doboare propriul record și să depășească viteza de 480 de km/h. A fost un moment dominat de tensiune, dar toată lumea se aștepta la un nou succes. La un moment dat, însă, hidroplanul s-a săltat de vârf din cauza vitezei și a unor erori tehnice și a fost propulsat în aer ca o rachetă, s-a răsucit, iar când a lovit suprafața apei s-a făcut bucăți, iar Campbell a fost ucis.

Timp de 34 de ani, Bluebird a rămas o epavă pe fundul lacului, bântuită de o amintire sumbră. În 2001, epava a fost adusă la suprafață, iar fiica legendarului pilot, Gina Campbell, a dăruit rămășițele hidroplanului Muzeului Ruskin.

În prezent, după 51 de ani de la dispariția sa, se lucrează la restaurarea ambarcațiunii și se adaugă chiar piese originale. Restauratorii speră ca anul viitor să fie adusă din nou în cursa recordurilor de viteză.