De ce țepele pe Facebook te vor enerva mulți ani de acum înainte
Internetul, oricât de mare e el, este destul de repetitiv, cel puțin pentru cei care petrec foarte mult timp pe el. De ce? Pentru că lumea uită foarte repede o chestie care a fost la un moment dat virală. Se întâmplă cu glume, politică, păreri și, evident, cu clasicile țepe din online.
[related]
Este foarte ușor să păcălești oameni pe internet, mai ales când vii cu un concept care nu poate fi verificat și din care nu ai absolut nimic de pierdut. De vreo trei ani de zile, se tot practică țepele cu „like, share și comentariu cu particip”. Cu siguranță știi despre ce vorbesc, pentru că fix în momentul în care lumea uită complet că postările respective au existat, un nou val acaparează internetul.
Cum funcționează toate țepele de tipul ăsta?
Pentru cei care printr-un noroc chior nu s-au lovit de genul ăsta de postări, o să explic pe scurt despre ce este vorba. O persoană faimoasă sau o companie bine cunoscută anunță că și-a deschis o nouă pagină de Facebook. Cu această super ocazie, se pune la bătaie un premiu mare, gen ultimul model de iPhone sau chiar o mașină ultimul răcnet. Ca să participi la concurs, trebuie să dai un like noii pagini, share la postarea cu concursul și un comentariu cu „particip/partikip”.
Anul trecut, pe internetul românesc, exista câte un astfel de concurs pentru fiecare celebritate de la noi. Cele mai populare astfel de fake-uri se dădeau a fi Andra, Smiley, Ruby sau Antonia, iar multe din aceste celebrități aveau și câte trei pagini dedicate, fiecare cu câteva mii de share-uri. Asta nu înseamnă că fenomenul este specific doar României, din contră.
La noi a apărut ceva mai târziu și încă este foarte popular. Cel mai recent exemplu care s-a plimbat pe Facebook-ul românesc este cel în care Andreea Esca oferea un Mercedes pentru un like și un share.
De ce participă lumea?
Pe scurt, pentru că nu au nimic de pierdut. Probabil că cei mai mulți participanți au luat în calcul că acel concurs ar putea fi un fake, dar logica lor le spune că te costă câteva click-uri să participi la o chestie din care nu ai nimic de pierdut. Nu a murit nimeni de la niște like-uri pe internet, deci ce s-ar putea întâmpla?
Asta nu înseamnă că fiecare participant se aruncă cu o urmă de scepticism în concurs. Sunt destul de mulți cei care cred cu tărie în veridicitatea unei postări de pe Facebook. Sunt aceiași oameni care înghit cele mai aberante teorii ale conspirației și care consumă tot ce-i fake news. Majoritatea sunt persoane neinițiate în ale internetului, oameni care nu-și pot imagina de ce ar minți cineva pe internet.
Care-i scopul paginilor fake?
În mod evident, interesul lor este să adune cât mai multe like-uri. Pe Facebook sunt vreo două miliarde de utilizatori și este tot mai greu să crești o pagină nouă. Pe lângă asta, Facebook a scăzut dramatic reach-ul paginilor care nu plătesc pentru serviciile de promovare puse la dispoziție pe paltformă. Pe scurt, e greu să aduni like-uri și followeri pe noua ta pagină.
Aici intervine ideea asta cu celebritățile care fac concursuri.
Un astfel de concurs fake poate aduna mii de share-uri, iar pagina respectivă crește de pe o zi pe alta. Facebook te lasă să schimbi numele paginii printr-o cerere. Așa că, odată ce ai adunat câteva mii de oameni pe o astfel de pagină, adminul îi poate schimba numele și să o transforme în ce vrea. E ca și cum ai începe de la zero, numai că ai deja o pagină de promovare cu o grămadă de oameni care, în mod normal, nu ar fi ajuns acolo. Ăsta ar fi unul din motivele pentru care mulți oameni se trezesc că au dat like la ceva de care n-au auzit în viața lor.
Și, atunci, ce poți face?
Cel mai bun lucru pe care-l poți face este să ignori existența lor. Nu vor dispărea niciodată de tot, pentru că în fiecare an revin în aceeași formă. După cum am explicat la început, oamenii uită de ele și ajung să cadă de fiecare dată în aceeași plasă. Ori asta, ori se gândesc că poate acum au mai multe șanse.
Sigur, există și pagini care organizează un astfel de concurs pe bune, pentru că au nevoie de promovare. Cu toate acestea, o celebritate nu va organiza așa ceva niciodată, fiindcă nu are sens, nu-i trebuie o pagină nouă și nici nu are nevoie de reclamă. Tu, la rândul tău, poți verifica foarte simplu autenticitatea unui astfel de concurs.
[related]
Verifici dacă mai există o pagină cu același nume și cu simbolul „verified” sau cauți cu „search Google by image” poza cu premiul atașată, ca să vezi dacă este furată din alte surse. Poți apela și la un ghid mai mare ca să te ajute să depistezi concursurile fake. În rest, un singur lucru rămâne literă de lege: cu cât un premiu pe Facebook este mai mare, cu atât e mai fake concursul.
Fotografia din deschidere e a lui Matt Ryall via Flickr