20 feb. 2025 | 13:06

”Vine spre noi, ne lovește!” Povestea tragică a ”Titanicului” românesc. Cum s-a scufundat Independența, cea mai mare navă construită vreodată în România

Special
Share
”Vine spre noi, ne lovește!” Povestea tragică a ”Titanicului” românesc. Cum s-a scufundat Independența, cea mai mare navă construită vreodată în România
Vasul petrolier Independența, scufundat în 1979. Foto colorizare Playtech

Pe 15 noiembrie 1979, petrolierul românesc Independența s-a transformat într-un infern plutitor în strâmtoarea Bosfor, după ce a fost lovit de nava grecească Evriali. Cel mai mare vas construit vreodată în România, nava-amiral a flotei Navrom, a ars timp de 29 de zile, iar 42 din cei 45 de membri ai echipajului și-au pierdut viața în mod tragic.

Independența, cel mai mare petrolier construit vreodată în România

Evenimentul a fost una dintre cele mai mari tragedii maritime din istoria României, lăsând în urma sa un oraș într-un doliu profund, familii distruse și multe întrebări fără răspuns.

Din păcate, regimul comunist de atunci a păstrat tăcerea asupra gravitații accidentului, iar ecourile durerii familiilor marinarilor au fost înăbușite de cenzura presei.

Independența era un petrolier de mare tonaj, cu o capacitate de 150.000 de tone deadweight (tdw), construit în 1977 la Șantierul Naval Galați.

”Avea înălțimea unui bloc de 15 etaje. Cu sală de cinematograf, de sport, brutărie, piscine, două lifturi. Numai pintenul avea 160 de tone.

Pintenul, o piesă enormă care susține elicea, fusese turnat la Întreprinderea de Mașini Grele București. Transportul agabaritic la Constanța a fost unul special și a durat peste 11 zile.

Au fost scoși pomi, au fost ridicate rețele de tramvai, de energie electrică și de troleibuze, ca să-și facă loc pe acest itinerariu. La construcția navei au colaborat 47 de întreprinderi românesti, pe lângă ce s-a importat”, sunt informațiile găsite pe site-ul ligamilitarilor.ro.

Blestem asupra navei? Sticla de șampanie nu s-a spart înainte de plecarea vasului pe apă

În primăvara anului 1979, nava a fost botezată de Elena Ceaușescu, așa cum ”tovarășa” văzuse în filme. Luase o sticlă de șampanie Zarea pe care a aruncat-o înspre prova navei, potrivit tradiției marinărești, spunând: ”Te botez Independența și-ți urez drum bun!”

Însă un detaliu straniu avea să prevestească tragedia. Sticla de șampanie nu s-a spart, un semn considerat de navigatori ca fiind de rău augur. Cu toate acestea, petrolierul a pornit la drum.

La momentul accidentului, în noiembrie 1979, Independența se afla în cel de-al 18-lea voiaj, transportând 95.000 de tone de țiței din portul Es Sider, Libia, către portul Constanța.

Vezi și: Cel mai grav accident naval din istoria României. 250 de morți în doar 3 minute

Petrolierul Independența a ars precum o torță timp de 29 de zile. Foto arhivă

Petrolierul Independența a ars precum o torță timp de 29 de zile. Foto arhivă

Coliziunea cu nava grecească și incendiul care a durat o lună de zile

La ora 4:35 dimineața, mecanicul-șef Sorin Mihăilescu a observat că nava grecească Evriali se îndrepta periculos de rapid spre petrolier.

Cu doar câteva minute înainte de coliziune, Mihăilescu și-a văzut toată viața trecându-i prin fața ochilor. Și-a dat seama că impactul nu poate fi evitat.

A strigat cu disperare: „Vine spre noi! Ne lovește!” și, cu un ultim strigăt de furie și neputință, „Mă, tâmpitule, nu ne lovi!”, a văzut cum coliziunea era inevitabilă.

Impactul a fost devastator. La scurt timp după ciocnire, petrolul s-a aprins, transformând Independența într-un torent de flăcări.

Nava a ars timp de 29 de zile, iar majoritatea marinarilor care se aflau la bordul vasului nu au avut nicio șansă de supraviețuire.

Vezi și: În ce hal de degradare a ajuns Epava de la Costinești, nava Evanghelia. Imaginile sunt pur și simplu dezolante FOTO (exclusiv)

Doar 3 membri ai echipajului au supraviețuit

Dintre cei 45 de membri ai echipajului, doar trei au reușit să scape cu viață: Sorin Mihăilescu, Ioan Gomboșanu și Dragoș Gheorghe Voicescu.

Sorin Mihăilescu, plin de arsuri și răni, și-a croi drum printre flăcări și dărâmături, până când a ajuns pe punte și a sărit într-un Bosfor cuprins de foc.

A înotat cu ultimele puteri, deși avea un braț rupt, până ce a fost salvat de o barcă a autorităților portuare turce. A fost transportat la un spital din Haydarpașa, unde a rămas trei zile. Abia acolo și-a dat seama că trupul său era acoperit de arsuri și tăieturi.

Cei mai mulți dintre colegii săi au avut un destin tragic. Unii au fost aruncați în mare în urma exploziei, alții au murit carbonizați pe navă, iar 11 dintre ei nu au fost găsiți niciodată.

Epava navei Independența, după stingerea incendiului care a durat o lună de zile. Foto arhivă

Epava navei Independența, după stingerea incendiului care a durat o lună de zile. Foto arhivă

Cenzura din perioada comunistă

Tragedia navei Independența a șocat nu doar familiile victimelor, ci și comunitatea internațională. În Constanța, orașul era în doliu.

La Poarta 1 a portului, familiile marinarilor așteptau cu disperare vești despre cei dragi. Jurnalista Aurelia Lăpușan povestește că în acele zile, orașul era în transă, iar sicriele cu trupurile recuperate erau depuse la capela militară.

Cu toate acestea, regimul comunist a făcut tot posibilul să minimalizeze tragedia. Presa românească a oferit doar informații telegrafice despre accident, iar ziarul Scînteia a publicat o simplă știre care menționa că petrolierul Independența a fost implicat într-un „grav accident”, fără a menționa numărul victimelor sau amploarea tragediei.

Jurnalistul Theodor Guțu, pe atunci redactor la ziarul Dobrogea Nouă, încearcă să explice situația:

„Cenzura n-a dat voie să se publice nimic inițial. Dar pentru că presa internațională vuia, s-a decis să fie făcute publice unele informații. Totuși, partea dureroasă a accidentului a fost ținută secretă.”

Vezi și: Nava misterioasă care a dispărut cu 32 de membri ai echipajului, găsită, în sfârșit, după 120 de ani

Familiile victimelor tragediei au primit câte 10.000 de dolari

Anii au trecut, dar durerea familiilor celor dispăruți a rămas intactă. Cristina Boroiu, fiica timonierului Ion Marin Boroiu, nu și-a cunoscut niciodată tatăl. Mama sa era însărcinată în trei luni când acesta a murit. „Multă vreme, mama a sperat că tata trăiește. N-am știut pe cine am îngropat.”

Dacă moartea marinarilor a fost rapid înmormântată în tăcerea regimului, familiile au avut parte și de altă nedreptate. Timp de 12 ani, nu au primit nicio despăgubire.

Abia în anul 1993, grație unei anchete jurnalistice realizate de Constantin Cumpănă în ziarul Contrast, justiția a decis ca fiecare familie să primească câte 10.000 de dolari.

Astăzi, povestea navei Independența rămâne un simbol al neglijenței, durerii și nedreptății. A fost, fără îndoială, cel mai tragic accident maritim din istoria României, o rană care nici acum nu s-a închis complet.

Vezi și: El este căpitanul erou din Sicilia. A povestit cum a reușit să salveze 15 pasageri de pe iahtul care s-a scufundat și ce s-a întâmplat de fapt