17 iun. 2025 | 12:21

Soluția minune care ar putea reduce accidentele pe străzile din România. Limitarea vitezei la mașini, printre opțiuni

AUTO
Soluția minune care ar putea reduce accidentele pe străzile din România. Limitarea vitezei la mașini, printre opțiuni
Soluția minune care ar putea reduce accidentele / Foto: The Bogota Post

Statul Washington va obliga șoferii cu permisul suspendat pentru viteză să instaleze tehnologie ISA care limitează automat viteza mașinii la limita legală.

Statul Washington din SUA a devenit cel de-al doilea stat, după Virginia, care impune utilizarea tehnologiei de limitare inteligentă a vitezei (ISA – Intelligent Speed Assistance) pentru șoferii sancționați pentru viteză excesivă, scrie publicația The Truth About Cars.

Ce implică noua lege rutieră care ar putea să sporească siguranța pe șosele

Legea, semnată în luna mai 2025 de guvernatorul Bob Ferguson, prevede că persoanele care doresc să conducă în continuare după ce le-a fost suspendat permisul din cauza depășirii vitezei legale vor trebui să își echipeze mașina cu un astfel de dispozitiv.

Tehnologia ISA funcționează prin monitorizarea semnelor rutiere și a vitezei mașinii, intervenind activ pentru a împiedica depășirea limitelor legale.

Practic, sistemul poate reduce automat viteza mașinii, într-un mod similar cu etilotestele montate pe mașinile celor condamnați pentru conducere sub influența alcoolului.

Decizia autorităților din Washington vine în contextul unei creșteri alarmante a accidentelor rutiere grave. Între 2019 și 2023, numărul deceselor pe șoselele din stat a crescut cu aproape 40%.

A fost nevoie de o tragedie ca să se ia astfel de măsuri

Legea a fost inspirată de un accident tragic în care patru persoane, inclusiv trei copii, au murit după ce mașina lor a fost lovit de o mașină care circula cu 112 mile pe oră (circa 180 km/h), a explicat guvernatorul Ferguson.

Criticii acestei inițiative o consideră o formă de supraveghere excesivă din partea statului. Totuși, aplicarea legii este limitată în prezent doar la șoferii care au comis infracțiuni grave de viteză.

În același timp, alte cinci state americane analizează posibilitatea de a adopta reglementări similare, ceea ce sugerează o tendință națională în creștere în favoarea tehnologiilor de control automat al vitezei.

În prezent, multe autoturisme noi sunt deja echipate cu sisteme de recunoaștere a semnelor de circulație care avertizează vizual sau sonor când viteza legală este depășită.

Totuși, acestea nu intervin activ pentru a limita viteza, spre deosebire de sistemele ISA impuse prin noile reglementări.

Aplicarea obligatorie a acestor tehnologii pentru șoferii sancționați ar putea reprezenta un pas important spre reducerea accidentelor grave, dar ridică și întrebări privind limitele intervenției tehnologice în libertatea individuală a șoferilor.

În mod evident, o astfel de soluția ar putea funcționa foarte bine și în România.