Metoda legală prin care șoferii evită radarele. Cum funcționează „șmecheria germană”
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/04/Metoda-legala-prin-care-soferii-evita-radarele.-Cum-functioneaza-smecheria-germana-1.jpg)
Un incident neobișnuit petrecut în Germania a demonstrat că, uneori, legea poate fi ocolită… cu respectarea ei. Un șofer ingenios a reușit să blocheze complet funcționarea unui radar mobil, fără să încalce nicio regulă. Cazul ridică întrebări și în alte țări europene.
Metoda ”curată” prin care un șofer a evitat radarul
În orașul Rottweil, din sudul Germaniei, un șofer de rulotă a reușit să neutralizeze complet un radar mobil printr-o simplă manevră de parcare.
Potrivit ZDF Heute, bărbatul și-a așezat legal vehiculul în fața aparatului radar, blocând complet câmpul vizual al acestuia. Distanțarea până la apă sau neclaritatea tehnică nu au fost cauza ineficienței, ci… respectarea regulamentului de parcare.
Locul ales era destinat staționării pentru acest tip de vehicul, iar șoferul s-a asigurat că nu depășește termenul legal de 24 de ore. Astfel, radarul nu a mai putut înregistra nicio depășire de viteză, dar nici autoritățile nu au avut vreo bază legală pentru a-l sancționa.
Poliția recunoaște greșeala: ”amplasament prost ales”
Municipalitatea a admis, într-un final, că amplasarea radarului într-un loc vulnerabil la blocaje a fost o eroare de planificare. De obicei, astfel de dispozitive sunt instalate în zone în care nu există riscul de a fi obstrucționate de mașini parcate.
Cazul a fost catalogat de presa locală drept o ”șmecherie germană” – o îmbinare între legalitate și ingeniozitate, care a demonstrat că sistemul mai are lacune.
Deși efectele au fost, de această dată, inofensive, situații similare în alte țări pot duce la sancțiuni. În Spania, de exemplu, obstrucționarea sau deteriorarea unui radar, chiar și accidentală, atrage amenzi ce pot depăși 10.000 de euro.
Viteza, o problemă reală în traficul european
Chiar dacă întâmplarea din Rottweil a fost tratată cu umor, problema pe care radarele o combat este cât se poate de serioasă. În Germania, viteza excesivă rămâne principala cauză a accidentelor rutiere grave.
Potrivit Oficiului Federal de Statistică (Destatis), în 2023, peste 35% din amenzile rutiere au fost aplicate pentru depășirea vitezei legale. Mai mult, aproape jumătate din accidentele grave din acel an au implicat cel puțin un șofer care circula prea repede.
Pentru a reduce aceste incidente, autoritățile germane aplică sancțiuni proporționale cu gravitatea faptei – de la amenzi modeste, până la suspendarea permisului sau pierderea dreptului de a conduce.
Și totuși, cazuri precum cel din Rottweil arată că uneori, inventivitatea șoferilor poate bate tehnologia… chiar și fără să încalce legea.