26 feb. 2025 | 08:00

Elon Musk doar visează la asemenea performanță cu Tesla. Chinezii iau fața concurenței la mașini electrice, sunt cu până la 5 ani în față

AUTO
Elon Musk doar visează la asemenea performanță cu Tesla. Chinezii iau fața concurenței la mașini electrice, sunt cu până la 5 ani în față
Tesla versus BYD / foto: reprezentare AI

Într-o evoluție remarcabilă, producătorii chinezi de vehicule electrice, în special BYD, au depășit concurența globală, inclusiv pe Tesla, în ceea ce privește tehnologia și producția. Wang Chuanfu, CEO-ul BYD, a declarat recent că vehiculele electrice chinezești sunt cu trei până la cinci ani înaintea competitorilor în termeni de produse, tehnologie și lanț industrial.

Avansul tehnologic al vehiculelor electrice chinezești

BYD a demonstrat o creștere impresionantă, devenind cel mai mare producător mondial de vehicule electrificate. În 2023, compania a vândut peste 3 milioane de astfel de vehicule, depășind Tesla în al patrulea trimestru al anului.  Această performanță se datorează, în parte, investițiilor semnificative în cercetare și dezvoltare, BYD alocând 6,5 miliarde de dolari în 2024, cu 50% mai mult decât bugetul planificat de Tesla.

Un factor cheie în succesul BYD este integrarea verticală a lanțului de aprovizionare, permițând controlul asupra fiecărei etape a producției, de la materiile prime până la fabricarea componentelor esențiale. Această strategie a protejat compania de fluctuațiile pieței și a asigurat o eficiență ridicată în producție.

Inovații și expansiune globală

BYD a introdus tehnologii avansate, precum sistemul de asistență la conducere “God’s Eye”, disponibil chiar și pe modele accesibile, cum ar fi Seagull, cu un preț de aproximativ 9.500 de dolari.  Această democratizare a tehnologiei avansate oferă companiei un avantaj competitiv semnificativ.

Expansiunea globală a BYD este evidentă prin creșterea vânzărilor în piețe precum Singapore și Regatul Unit. Alți producători chinezi de vehicule electrice, precum Xpeng, urmează exemplul, lansându-se în diverse țări europene și aspirând să devină jucători majori pe scena globală.

Provocări și perspective

Cu toate acestea, exporturile de vehicule electrice chinezești se confruntă cu provocări, inclusiv tarife impuse de Statele Unite și Uniunea Europeană. UE a introdus o taxă de 17% pentru vehiculele electrice BYD, ca parte a măsurilor de protecție a industriei auto europene. În ciuda acestor obstacole, Wang Chuanfu subliniază că “produsele bune nu pot fi oprite prin bariere comerciale”.

În concluzie, producătorii chinezi de vehicule electrice, conduși de BYD, au realizat progrese semnificative, depășind concurența globală în mai multe aspecte. Cu un avans tehnologic de până la cinci ani și o strategie agresivă de expansiune, aceștia sunt bine poziționați pentru a domina piața globală a vehiculelor electrice în anii următori.