29 aug. 2025 | 13:55

Dioxidul de carbon de la țeava de eșapament a mașinilor, mărul discordiei în Europa. Cerințele constructorilor auto europeni pentru Ursula von der Leyen

AUTO
Share
Dioxidul de carbon de la țeava de eșapament a mașinilor, mărul discordiei în Europa. Cerințele constructorilor auto europeni pentru Ursula von der Leyen
Cerințele constructorilor auto europeni / Foto: Micks Garage

Constructorii europeni de mașini și furnizorii din sectorul auto solicită Comisiei Europene o reevaluare a țintelor privind reducerea emisiilor de CO2, considerând că obiectivul de eliminare completă a emisiilor pentru autoturisme până în 2035 nu mai este fezabil.

Într-o scrisoare adresată președintei Comisiei, Ursula von der Leyen, liderii Mercedes-Benz și Schaeffler AG subliniază că industria se confruntă cu provocări majore, printre care dependența aproape totală de Asia pentru baterii, infrastructură de încărcare insuficient dezvoltată, costuri de producție în creștere și tarifarea produselor europene pe piața americană.

Ola Källenius, CEO al Mercedes-Benz, și Matthias Zink, CEO Schaeffler pentru divizia de motoare și șasiuri, afirmă că deși companiile rămân angajate față de obiectivul UE de zero emisii nete până în 2050, metodele actuale de implementare a reducerilor stricte de CO2 pentru 2030 și 2035 nu mai sunt realiste.

În prezent, mașinile electrice reprezintă aproximativ 15% din vânzările noi de mașini în UE, în timp ce autoutilitarele electrice ajung la doar 9%. Liderii industriei susțin că legislația rigidă și sancțiunile nu vor accelera singure tranziția verde, scrie Reuters.

Ar fi nevoie de o abordare un pic mai flexibilă pentru tranziția verde?

Conform scrisorii transmise Comisiei, tranziția către mobilitatea cu emisii reduse trebuie să includă mai multe tehnologii simultan.

Pe lângă mașinile complet electrice, viitorul ar trebui să permită și hibride plug-in, mașini cu extindere de autonomie, motoare cu ardere internă foarte eficiente, soluții pe bază de hidrogen și combustibili decarbonizați.

De asemenea, este necesară o revizuire a reglementărilor pentru camioane și autobuze, pentru a reflecta realitățile pieței și progresele tehnologice disponibile.

În martie 2025, Comisia Europeană a oferit deja producătorilor mai mult timp pentru a atinge obiectivele inițiale stabilite pentru reducerea emisiilor de CO2, iar membri ai grupării politice a lui von der Leyen au cerut reconsiderarea interdicției pentru motoarele cu combustie, programată pentru 2035.

Reuniunea planificată pe 12 septembrie între președinta Comisiei și reprezentanții industriei va fi crucială pentru conturarea unei strategii care să combine ambițiile climatice cu realitățile economice și tehnologice ale sectorului auto european.

Prin această abordare, UE ar putea, practic, să mențină competitivitatea industriei auto, să sprijine tranziția către tehnologii mai curate și să asigure o distribuție mai echilibrată a eforturilor între producători, consumatori și autorități, evitând în același timp efectele negative ale unei reglementări prea stricte.