12 nov. 2025 | 13:46

Ce se întâmplă dacă duci bateria unei mașini electrice la zero. Cum o încarci în mijlocul drumului

AUTO
Share
Ce se întâmplă dacă duci bateria unei mașini electrice la zero. Cum o încarci în mijlocul drumului
Ce se întâmplă dacă duci bateria unei mașini electrice la zero / Foto: UTCN-ROBOTICA

Funcționarea unei mașini electrice atunci când bateria ajunge la limită ridică multe întrebări pentru șoferii care încă se tem de „range anxiety”.

Pentru a testa acest scenariu, echipa VWIDTalk Podcast a condus două mașini Volkswagen ID.4 până la 0% nivel de încărcare și a documentat în detaliu comportamentul acestora, de la avertismentele afișate la bord, până la pierderea treptată a puterii, scrie The Truth About Cars.

Cei doi participanți, Jan și Wes, au vrut să afle cât de precis este sistemul GOM („guess-o-meter”), care estimează autonomia rămasă, și dacă mașina continuă să se deplaseze după atingerea pragului critic. În paralel, au testat și o soluție ingenioasă: reîncărcarea mașinii folosind baterii portabile.

Cum reacționează ID.4 sub 5% și la 0% baterie

Testul a început cu un ID.4 încărcat la 80% și a fost condus până la 0%, după 173 de mile (aprox. 278 km) parcurse. La 2% a apărut primul mesaj de avertizare, „Battery drained. Charge vehicle now”. Când afișajul a indicat 0% și 0 mile, mașina a continuat să ruleze, dar cu doar 50% din puterea disponibilă.

Indicatorii de pe ecran au confirmat această limitare: bara albastră pentru putere era înjumătățită, semn că sistemul a redus tensiunea pentru a proteja acumulatorul.

În ciuda nivelului „zero”, mașina a mai putut parcurge câțiva kilometri până la oprirea completă, moment în care a fost conectat la o stație portabilă.

Încărcarea printr-un generator extern a început cu o putere de aproximativ 6,5 kW. După 18 minute, bateria a primit 2,3 kWh, suficient pentru o autonomie de circa 6 mile (aprox. 10 km), adică distanța necesară până la următorul punct de încărcare.

Ce au arătat testele despre autonomia reală și software-ul Volkswagen

Potrivit celor doi șoferi, afișajul de autonomie s-a dovedit surprinzător de precis atâta timp cât condițiile de rulare au fost constante.

Variațiile de temperatură sau stilul de condus pot influența rezultatele, dar în condiții normale sistemul estimează corect distanța până la descărcare.

Sub 5% din baterie, ID.4 reduce treptat puterea motorului pentru a preveni daunele interne. La 0%, mașina continuă să funcționeze în așa-numita „zonă tampon”, o rezervă ascunsă de energie menită să protejeze celulele de descărcarea totală.

Jan și Wes au subliniat că nu au experimentat „turtle mode” (modul de siguranță extremă), semn că Volkswagen a integrat un algoritm eficient pentru protecția bateriei. Software-ul limitează performanțele înainte de atingerea pragului critic, asigurând astfel o oprire controlată.

Testul a confirmat că, deși afișajul indică 0%, mașina dispune de o marjă de siguranță care permite deplasarea câtorva kilometri suplimentari. Totuși, specialiștii avertizează că rularea frecventă sub 5% poate accelera uzura bateriei pe termen lung.

Pentru șoferii de mașini electrice, această demonstrație oferă un mesaj clar: autonomia afișată este realistă, iar sistemul de gestionare al bateriei Volkswagen este suficient de inteligent pentru a preveni o descărcare periculoasă. Așadar, „zero la sută” nu înseamnă imobilizare imediată, dar nici nu e o stare în care să vrei să rămâi prea mult.